Maran Gas Posidonia wybudowała
stocznia Hyundai Samho Heavy Industries, przekazany w V 2014, pojemność 164
tys.m3, armatorem jest Maran
Gas Maritime. Spółka zarządza flotą 31 metanowców, w tym 24 nazwane Maran
Gas Coś ale, co istotne, kolejne 13 jednostek jest w intensywnej budowie z planowanymi latami odebrania 2019-21. Oczywiście wszystkie jednostki pływają pod banderą
grecką. Grecki armator jest poważnym kandydatem do czarterowania metanowców dla
zwózki amerykańskiego LNG przez PGNiG w formule FOB.
Maran Gas Posidonia jest o rok starszym bratem Maran Gas Sparta (IV 2015), który
odwiedził Świnoujście dowożąc w VI 2019 roku dostawę spotową z Cove Point
(drugi ładunek z tego źródła). Do dzisiaj nie udało mi się ustalić w pełni
statusu kontraktowego tej dostawy [61.]. Kto ją wytworzył wiadomo, kto ją
dowiózł również. A kto był jej sprzedawcą? Innymi niewyjaśnionymi cechami tej
dostawy był 23,5 (!) dobowy postój na redzie Świnoujścia w oczekiwaniu na
rozładunek, oraz skromne załadowanie: 151 na 162 tys.m3 nominalnej
pojemności.
W chwili zakomunikowania, w
dniu 08.11., przez ZPMSiŚ i Stację Pilotów, informacji o zawinięciu Maran Gas
Posidonia w dniu 28.11., metanowiec (pod balastem) krótkotrwale kotwiczył
na redzie Freeport (Bahamy) po przejściu Atlantyku, po rozładunku w Zeebrugge
(28-29.10.) dostawy z Sabine Pass (załadunek 10-12.10.). Obecnie kotwiczy od
11.11. na redzie Sabine Pass.
Polityka informacyjna o dostawach:
- Maran Gas Sparta, w dniu 19.04. nastąpiła pierwsza
wzmianka/zapowiedź (ZMPSiŚ) zawinięcia do Świnoujścia, było to tuż po przejściu
Kanału Panamskiego w drodze z Jokohamy! Nawet nie było wiadomo, który terminal
będzie eksportującym LNG (Sabine Pass, Corpus Christi, Cove Point)?
Zawinięcie do Świnoujścia
nastąpiło 07.06., tym samym wyprzedzenie zapowiedzi było …49-dniowe!
- Patris, w dniu 20.09. (tak, we wrześniu!) zakomunikował w AIS port
docelowy: Świnoujście z ETA 19. LISTOPADA (!!!) 2019. Było to tuż po
wypłynięciu (po załadunku) z Sabine Pass, z dostawą do …Brazylii (Salvador) !!!
Ostatecznie, Świnoujście stało się portem docelowym po kolejnym załadunku i
wypłynięciu 22.10., z ETA 19.11. Ale uwaga,
w tym przypadku nadal (11.11.) jedynym źródłem tej informacji jest sygnał AIS
nadawany z pokładu metanowca kotwiczącego (od 07.11.) na redzie Skagen. Tak
jakby prywatne, osobiste komunikowanie.
Wszystkie oficjalne źródła
nadal milczą! Wstydzą się
prawdopodobnego przeznaczenia tego ładunku? W przypadku tej dostawy
wyprzedzenie wynosi rekordowe 60 dni!
- Maran Gas Posidonia, w dniu 08.11. nastąpiła podwójna zapowiedź
(ZMPSiŚ i Stacja Pilotów) zawinięcia do Świnoujścia z ETA 28.11. Również w tym przypadku
terminal eksportowy, do którego kierował się metanowiec na załadunek, nie był określony.
Tu wyprzedzenie jest mniejsze - 20 dni.
W przypadku regularnych dostaw katarskich, zwyczajowo pierwsza
informacja o planowanym zawinięciu jednostki Q-Flex do Świnoujścia nadchodzi w
sygnale AIS z pokładu metanowca, po późno popołudniowym wypłynięciu z Kanału
Sueskiego tj. około 14-15 dób przed
zawinięciem, bez ewentualnego kotwiczenia na redzie Malty.
Oczywiście bywają rzadkie sytuacje,
że taka zapowiedź w AIS następuje (na krótko) w Zatoce Perskiej, tuż po
wypłynięciu z Ras Laffan i następnie jest zamieniana na tradycyjne oraz
specyficzne: ARMED GUARDS ON BOAR.
Równie mało liczne są sytuacje, że komunikat w AIS odkrywa Świnoujście jako
port docelowy w momencie …trawersowania Gibraltaru. Niekiedy tłumaczy to
bunkrowanie (po drodze) paliwa pod Skałą.
Tu też wyjaśnienie, że często
zamiast Świnoujścia jest anonsowane Skagen - reda, na której obowiązkowo
następuje przejęcie pilota na czas przepływania przez Kattegat i Cieśniny
Duńskie oraz często bunkrowanie na redach Skagen lub Goeteborga.
Uzupełniając ten wywód o
zapowiedziach zawinięć napiszę, że PGNiG,
Gaz-System i Polskie LNG (operator terminala), NIGDY nie informują o zbliżających się dostawach LNG! Jest to dziwne
…przykre, gdyż są to bezpośrednio lub pośrednio spółki …skarbu państwa.
Identyczna mentalność jak
służby WOP (Wojska Ochrony Pogranicza, rozformowanie: 15.05.1991 r.), która na
wieżach strażniczych rozstawionych na skraju polskiego wybrzeża, wypatrywała
nie kto nadpływa, tylko … kto próbuje z plaż odpłynąć (Wojska Wewnętrznej Ochrony Pogranicza)!
I jeszcze jedno uzupełnienie,
według zapisów kontraktowych (i/lub instrukcji terminalowych), oraz zwyczajów w
handlu LNG, sprzedawca/wytwórca/załadowca powinien w czasie 24h od zakończenia
załadunku LNG (wg. innych źródeł, jeszcze przed wypłynięciem z portu załadunku)
dostarczyć operatorowi terminala odbiorczego certyfikat załadunku zawierający
parametry jakościowe oraz ilość LNG w dostawie, a to jest jednoznaczne z
informacją KTO dowiezie ów ładunek.
To oznacza, że jednak PGNiG/Gaz-System/PolskieLNG
czerpie wiedzę o nadpływających dostawach LNG nie …z AIS, nie od ZMPSiŚ, nie od
Stacji Pilotów, również nie od UMSz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,