wtorek, 12 listopada 2019

Maran Gas Posidonia

Maran Gas Posidonia wybudowała stocznia Hyundai Samho Heavy Industries, przekazany w V 2014, pojemność 164 tys.m3, armatorem jest Maran Gas Maritime. Spółka zarządza flotą 31 metanowców, w tym 24 nazwane Maran Gas Coś ale, co istotne, kolejne 13 jednostek jest w intensywnej budowie z planowanymi latami odebrania 2019-21. Oczywiście wszystkie jednostki pływają pod banderą grecką. Grecki armator jest poważnym kandydatem do czarterowania metanowców dla zwózki amerykańskiego LNG przez PGNiG w formule FOB.

Maran Gas Posidonia jest o rok starszym bratem Maran Gas Sparta (IV 2015), który odwiedził Świnoujście dowożąc w VI 2019 roku dostawę spotową z Cove Point (drugi ładunek z tego źródła). Do dzisiaj nie udało mi się ustalić w pełni statusu kontraktowego tej dostawy [61.]. Kto ją wytworzył wiadomo, kto ją dowiózł również. A kto był jej sprzedawcą? Innymi niewyjaśnionymi cechami tej dostawy był 23,5 (!) dobowy postój na redzie Świnoujścia w oczekiwaniu na rozładunek, oraz skromne załadowanie: 151 na 162 tys.m3 nominalnej pojemności.


W chwili zakomunikowania, w dniu 08.11., przez ZPMSiŚ i Stację Pilotów, informacji o zawinięciu Maran Gas Posidonia w dniu 28.11., metanowiec (pod balastem) krótkotrwale kotwiczył na redzie Freeport (Bahamy) po przejściu Atlantyku, po rozładunku w Zeebrugge (28-29.10.) dostawy z Sabine Pass (załadunek 10-12.10.). Obecnie kotwiczy od 11.11. na redzie Sabine Pass.

Polityka informacyjna o dostawach:

- Maran Gas Sparta, w dniu 19.04. nastąpiła pierwsza wzmianka/zapowiedź (ZMPSiŚ) zawinięcia do Świnoujścia, było to tuż po przejściu Kanału Panamskiego w drodze z Jokohamy! Nawet nie było wiadomo, który terminal będzie eksportującym LNG (Sabine Pass, Corpus Christi, Cove Point)?
Zawinięcie do Świnoujścia nastąpiło 07.06., tym samym wyprzedzenie zapowiedzi było …49-dniowe!

- Patris, w dniu 20.09. (tak, we wrześniu!) zakomunikował w AIS port docelowy: Świnoujście z ETA 19. LISTOPADA (!!!) 2019. Było to tuż po wypłynięciu (po załadunku) z Sabine Pass, z dostawą do …Brazylii (Salvador) !!! Ostatecznie, Świnoujście stało się portem docelowym po kolejnym załadunku i wypłynięciu 22.10., z ETA 19.11. Ale uwaga, w tym przypadku nadal (11.11.) jedynym źródłem tej informacji jest sygnał AIS nadawany z pokładu metanowca kotwiczącego (od 07.11.) na redzie Skagen. Tak jakby prywatne, osobiste komunikowanie.
Wszystkie oficjalne źródła nadal milczą! Wstydzą się prawdopodobnego przeznaczenia tego ładunku? W przypadku tej dostawy wyprzedzenie wynosi rekordowe 60 dni!

- Maran Gas Posidonia, w dniu 08.11. nastąpiła podwójna zapowiedź (ZMPSiŚ i Stacja Pilotów) zawinięcia do Świnoujścia z ETA 28.11. Również w tym przypadku terminal eksportowy, do którego kierował się metanowiec na załadunek, nie był określony. Tu wyprzedzenie jest mniejsze - 20 dni.

W przypadku regularnych dostaw katarskich, zwyczajowo pierwsza informacja o planowanym zawinięciu jednostki Q-Flex do Świnoujścia nadchodzi w sygnale AIS z pokładu metanowca, po późno popołudniowym wypłynięciu z Kanału Sueskiego tj. około 14-15 dób przed zawinięciem, bez ewentualnego kotwiczenia na redzie Malty.
Oczywiście bywają rzadkie sytuacje, że taka zapowiedź w AIS następuje (na krótko) w Zatoce Perskiej, tuż po wypłynięciu z Ras Laffan i następnie jest zamieniana na tradycyjne oraz specyficzne: ARMED GUARDS ON BOAR. Równie mało liczne są sytuacje, że komunikat w AIS odkrywa Świnoujście jako port docelowy w momencie …trawersowania Gibraltaru. Niekiedy tłumaczy to bunkrowanie (po drodze) paliwa pod Skałą.  
Tu też wyjaśnienie, że często zamiast Świnoujścia jest anonsowane Skagen - reda, na której obowiązkowo następuje przejęcie pilota na czas przepływania przez Kattegat i Cieśniny Duńskie oraz często bunkrowanie na redach Skagen lub Goeteborga.

Uzupełniając ten wywód o zapowiedziach zawinięć napiszę, że PGNiG, Gaz-System i Polskie LNG (operator terminala), NIGDY nie informują o zbliżających się dostawach LNG! Jest to dziwne …przykre, gdyż są to bezpośrednio lub pośrednio spółki …skarbu państwa.
Identyczna mentalność jak służby WOP (Wojska Ochrony Pogranicza, rozformowanie: 15.05.1991 r.), która na wieżach strażniczych rozstawionych na skraju polskiego wybrzeża, wypatrywała nie kto nadpływa, tylko … kto próbuje z plaż odpłynąć (Wojska Wewnętrznej Ochrony Pogranicza)!

I jeszcze jedno uzupełnienie, według zapisów kontraktowych (i/lub instrukcji terminalowych), oraz zwyczajów w handlu LNG, sprzedawca/wytwórca/załadowca powinien w czasie 24h od zakończenia załadunku LNG (wg. innych źródeł, jeszcze przed wypłynięciem z portu załadunku) dostarczyć operatorowi terminala odbiorczego certyfikat załadunku zawierający parametry jakościowe oraz ilość LNG w dostawie, a to jest jednoznaczne z informacją KTO dowiezie ów ładunek.
To oznacza, że jednak PGNiG/Gaz-System/PolskieLNG czerpie wiedzę o nadpływających dostawach LNG nie …z AIS, nie od ZMPSiŚ, nie od Stacji Pilotów, również nie od UMSz.

Wacław Sałaban, listopad 2019 r.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,