czwartek, 14 listopada 2019

Rachunek długofalowy

Analizę krótkoczasowego spiętrzenia dostaw przedstawiłem w Rachunek przed spiętrzeniem dostaw.
Analiza ta nie uwzględnia niezbędnych rezerw czasowych dla terminala na doraźne serwisy, przeglądy, remonty i awarie. Tu na początek zwrócę uwagę, że 365 dni x 162,750960000 GWh/d (obecna zdolność techniczna regazyfikacji terminala) → tak nie działa!!! Rzeczywiście jest jak podczas jazdy po autostradzie, tzn. nawet kilkunastominutowa duża prędkość znacznie się różni od średniej z całego przejazdu autostradą.

Zamieszczony uprzednio rachunek dla niedawnej i incydentalnej sytuacji spiętrzenia dostaw, jest pretekstem do szacunków czasowo-mocowych, po uzyskaniu zdolności regazyfikacji w wymiarze 7,5 mld m3/rok gazu ziemnego w wyniku rozbudowy terminala i po roku 2022, czyli po uruchomieniu wszystkich kontraktów importowych zawartych z wytwórcami LNG z USA w formule FOB (x3), wraz z trwającymi w formule DES - zakup LNG wraz z dostawą (2 katarskie i jeden amerykański).


Policzmy, wychodząc od końcowej wartości sprawności mocowej świnoujskiego terminala, obecnie określanej jako 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie. To stanowi możliwy odbiór (przed regazyfikacją) około 8,6 mln m3 LNG. Owa wielkość zawiera szacunkową ratę (~3%) na technologiczne grzanie skroplonego stanu gazu ziemnego. Taką ilość LNG stanowi 50 ładunków o wielkości 170 tys.m3, czyli jeden ładunek co tydzień przez cały rok + łącznie dwa tygodnie na technologiczne przerwy serwisowo-remontowe terminala.
Wybiegając w przyszłość, po rozbudowie mocy regazyfikacyjnej terminala do 7,5 mld g.zm. rocznie, ilość ładunków możliwych do zregazyfikowania wzrośnie do 75, tj. co 4,5 doby w rozliczeniu rocznym.
- - -

Licząc od strony zawartych kontraktów, począwszy od 2023 roku, do odebrania będą 94 ładunki amerykańskiego LNG po 170 tys.m3, oraz do 22 dostaw katarskich po średnio 210 tys.m3 (Q-Flex)*. Oczywiście, tego strumienia LNG świnoujski terminal, bez wsparcia np. przez FSRU (min 4,5 mld m3 g.zm. rocznie) w Zatoce Gdańskiej, nie zregazyfikuje. Oba, pracując pełna parą też nie podołają! Będzie potrzeba rezygnacji z części dostaw katarskich lub dokonanie …reeksportu amerykańskiego LNG z kontraktów w formule FOB. Szacunkowa nadwyżka nie jest duża, to 2-3 ładunki po 170tys.m3. :-)

Uzupełnienie:
Zwrócono mi uwagę (dziękuję!), że przedstawiłem dwie skrajne i istotne wielkości w powyższym rachunku, bez stosownego do nich komentarza :-) Dotyczy to wartości 7,5 mld m3 g.zm. (roczna moc świnoujskiego terminala po rozbudowie), oraz min 4,5 mld m3 g.zm. (roczna moc FSRU, „min” odnosi się do prowadzonego rachunku). Uzupełniam: decyzja o rozbudowie terminala do 7,5, zamiast 10 mld m3, jest spowodowana ograniczoną zdolnością przesyłową systemu gazowego (rury/tłocznie). Podobnie jest z wartością 4,5 mld m3 dla dużego FSRU, zlokalizowanego po wschodniej stronie naszego gazowego systemu przesyłowego.

Podsumowując, zagęszczenie odbioru ładunków co 4-5 dni będzie typowym działaniem terminalu po 2022 roku, tzn. po zakończeniu ssania gazu ziemnego gazrurką ze wschodu oraz po uruchomieniu amerykańskich kontraktów w formule FOB.

Osobiście oczekuję czarterowego mariażu jednostek katarskich i greckich w obsłudze zawartych kontraktów z formułą FOB.

Wacław Sałaban, listopad 2019 r.

PS Klaipėdos Nafta, litewski operator terminalu LNG, zdecydował się na zakup pływającej jednostki magazynowania i regazyfikacji FSRU Independence (lub innej) nie później niż do 31 grudnia 2024 r.

* Gdyby(?): PGNiG dogadało się z Nakilat (!), a przypominam, po 2020 roku ta flota znacznie będzie rozbudowywana o 40, a sukcesywnie do 60 (100! różne źródła) metanowców, to zamiast 75 ładunków (FOB) po 170 tys.m3, flota Q-Flex obsłużyłaby ten strumień amerykańskiego LNG 61 zawinięciami z ładunkami średnio po 210 tys.m3. Wtedy zamiast stałego czarterowania przez PGNiG siedmiu jednostek (po 170), wystarczy 5,5 Q-Flex. :-) Powyższy rachunek jest dla dostaw w formule FOB - nie dotyczy obsługi kontraktu z Cheniere Marketing International (20 dostaw) - formuła DES, identycznie jak oba kontrakty katarskie.
Ale tu dodatkowa uwaga. W sytuacji planowania istotnego reeksportu amerykańskiego LNG (umożliwia to formuła FOB), koniecznym jest posiadanie większej floty (+ 1 metanowiec), gdyż efektywność czasowa jednostek w obsłudze dostaw spotowych jest zdecydowanie niższa.
Metanowiec czeka na gotowość terminala, a nie model logistyczny, gdy terminal powinien być gotowy na stałe, regularne, rytmiczne i zoptymalizowane terminy odbioru ładunków.

Po przewodniczącej sejmowej komisji gospodarki morskiej,
wzywającej do rozstrzelania fok wzdłuż polskiego wybrzeża,
mamy NOWEGO przewodniczącego tej komisji i
 może bendziem orać i bronować morze …

5 komentarzy:

  1. Patris wypłynął z pod Skagen na północ (czyżby odsprzedany?)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej, po dziewięciu dobach kotwiczenia, wypłynał rozprostować kości przed rozładunkiem ... :-)

      Usuń
  2. Rzeczywiście. Wygląda na to, że zwiedza Skagerrak.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepraszam że nie w temacie, ale mam pewną ciekawostkę obserwacyjną i w sumie nie wiem gdzie mógłbym ją zamieścić.

    Od około miesiąca obserwuję na VF ruchy statku wsparcia technicznego Kommandor Susan (bandera brytyjska, IMO 9177844). Poza krótkimi zawinięciami do Gdańska, kotwiczy sobie w odległości ok. 21 mil morskich na NNE od Łeby. Teraz, gdy piszę ten komentarz, jest to pozycja 55.09732 N / 17.73923 E. W AIS deklaruje "WORK SITE", choć w październiku było to "DRILLING SITE". Kojarzę że w tym rejonie pod dnem Bałtyku znajduje się złoże gazu ziemnego "B16". Pytanie tylko - co tam robią? Rozpoznanie geologiczne, (już) przygotowanie pod wydobycie, a może jest tam jakiś wrak, którym muszą się zająć? Jeśli to wrak, to na pewno nie lotniskowca Graf Zeppelin (nie ta pozycja).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic sensownego nie napiszę. Głębokość okolicznego akwenu wyklucza badanie dna pod kątem fermy wiatrowej. Bliskie sąsiedztwo wraku intryguje.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,