Po chudych obserwacyjnie pierwszych
czterech miesiącach drugiego półrocza, w listopadzie nastąpi zagęszczenie
dostaw LNG. Zwłaszcza zapowiada się tłusta pierwsza dekada, z dwoma
rozładunkami w dniach 07-08 i 09-10 listopada. Oto lista zapowiadanych i
prawdopodobnych ładunków:
72. ładunek LNG ogółem, będzie dowieziony
przez Arctic Aurora. ETA 07.11.
z terminala Melkøya,
73. ładunek będzie dowieziony
przez Al Sheehaniya. ETA 09.11. z
terminala Ras Laffan,
74. ładunek będzie dowieziony
przez Patris. ETA 19(?).11. z
terminala Sabine Pass (dla Ukrainy?),
75. ? Przez ? ETA - w trzeciej dekadzie listopada? Z ?
Tu jest
odpowiedź na tytułowe pytanie wpisu sprzed 10 dni: Co robi
GasLog Warsaw?,
Będzie to najmniejszy odstęp
czasowy pomiędzy kolejnymi dostawami (72. > 73.) w historii świnoujskiego
terminala. Wcześniejsze skumulowania dochodziły do tygodnia (liczone pomiędzy
momentami zawinięć) i nastąpiły trzykrotnie: dostawy [32.-33.],
[42.-43.],[50.-51.].
Początkowa
zapowiedź zawinięcia Arctic Aurora
w dniu 07.11., czyli odstęp czterodobowy pomiędzy momentami kolejnych zawinięć,
już przy zgrubnym rachunku wykazywał brak jakichś istotnych zagrożeń dla tej
kumulacji dostaw. Ale skrócenie odstępu do dwóch dób, radykalnie wymaga
skrupulatnego oszacowania, przeanalizowania i wyliczenia czasu trwania oraz określenia
min mocy regazyfikacji LNG w tym okresie, w celu nadążania z opróżnianiem
zbiorników lądowych LNG w terminalu.
Jedynie jednodobowy odstęp
pomiędzy końcem [72.] i początkiem [73.] kolejnego rozładunku, rodzi pytanie:
czy jeśli świnoujski terminal w dniach 07-10.11. będzie pracował pełną parą całą dostępną mocą,
to nie nastąpi wydłużenie czasu trwania drugiego rozładunku, z powodu
całkowitego wypełnienia obu zbiorników lądowych? W ten okres wliczone są też
czasy obu rozładunków w typowym wymiarze 24-30h, oczywiście przy założeniu
równoległości procesów rozładunku i intensywnej regazyfikacji.
Rachunek z założeniami:
- 10%, tj. 32 tys.m3, to założony, minimalny, stan
napełnienia obu zbiorników lądowych LNG w momencie początku rozładunku 72
dostawy, o h0600 w dniu 07.11. (oba mają po 160 tys.m3 pojemności). Najmniejsze
wypełnienie zbiorników w trzyleciu terminala było w dniu 26.10.2018 roku (33-34
tys.m3) i powstało w efekcie wstrzymania oraz opóźnienia o 3 doby
zawinięcia Al Oraiq, w wyniku podsztormowych warunków pogodowych na Zatoce
Pomorskiej.
- 150
tys.m3 to ładunek Arctic Aurora (nominalna pojemność wg.
dostępnych danych to 155 tys.m3). Będzie to drugie zawinięcie, w
swoim debiucie przywiózł około 140 tys.m3, ale z małym zanurzeniem
11,2 m, obecne to 11,5 m.
- 207 tys.m3 to ładunek Al Sheehaniya. Takiej wielkości
ładunek dostarczył w debiutującym zawinięciu do Świnoujścia, natomiast kolejne
2 ładunki dowiezione przez Al Sheehaniya były ciut mniejsze, po około 206,5
tys.m3.
- 97%, tj. 310 tys.m3, to założone napełnienie obu
zbiorników w momencie zakończenia rozładunku 73 dostawy o h1800 w dniu 10.11. 3
procentowy margines niedopełnienia to połowa ze stanu największego
wypełnienia zbiorników w trzyleciu terminala, było to w dniu 10.01.2018 roku (298-299
tys.m3) - po zakończeniu debiutującego rozładunku Al Sheehaniya.
Przy powyższych założeniach, w
okresie 07.11.(h0600)-10.11.(h1800), aby nie wstrzymać rozładunku [73.] z
powodu braku wolnej objętości w obu zbiornikach lądowych, musi zostać
zregazyfikowane około 79 tys.m3
LNG, tj. energetycznie około 526 GWh
w 3,5 doby, czyli ze średnią mocą 150,33
GWh/doba. Wbrew pozorom nie jest to wynik
ekstremalny!
Przypomnę istotne wartości
mocowe dla świnoujskiego terminala:
- zdolność techniczna
regazyfikacji = 162,750960000 GWh/d,
- zakontraktowana moc
regazyfikacji = 152,901360000
GWh/d.
Praca terminala z pełną zakontraktowaną
mocą nie jest czymś szczególnym, ale nie jest również czymś typowym. Od
uruchomienia, terminal pracował z taką mocą łącznie przez około 45 dób +
kolejne 20 dni powyżej 150 GWh/d.
Natomiast powyżej mocy
zakontraktowanej, terminal pracował tylko
jedną dobę, osiągając moc 159,272250000 GWh. Było to 27/28.10.2018 roku - doba
jest liczona zmianowo tzn. h0600-h0600. [dane historyczno-mocowe /niebieska
czcionka/ pozyskałem z Systemu
Wymiany Informacji.]
Uwagi:
- pomijam w owej symulacji (w tym
okresie) rozładunek zbiorników w wyniku załadunku LNG na cysterny samochodowe,
gdyż sumaryczna ich wielkość jest pomijalna w powyższym szacunku - nie ten rząd
wielkości! :-)
- nie znam czasu szybkiego
dojścia do pełnej mocy regazyfikacyjnej od poziomu minimalnego, np. przed
rozpoczęciem rozładunku [72.]?
- nie znam też możliwości
odbiorczych gazu ziemnego - możliwości wtłaczania do sieci? Ale ostatnie nocne
przymrozki (wreszcie koniec z upałami na ½ roku!) zapewniają ssanie gazu na
rynku :-)
Kilka uzupełnień:
Czyżby miała być to próba
techniczno-organizacyjno-logistyczna w terminalu z intensywnością regazyfikacji
typową po 2022 roku?
A może nastąpi inne, zupełnie
prozaiczne, wyjaśnienie przyczyn powstania i sposobu rozwiązania spiętrzenia tych
dwóch dostaw?
Najmniejszy
dotychczas ładunek, odebrany przez świnoujski terminal, dostarczył Iberica
Knutsen (856 GWh, tj. 128 tys.m3 LNG)*
W dniach 29.10.- 02.11. w
terminalu trwało intensywne regazyfikowanie LNG z całą zakontraktowaną mocą 152,901360000
GWh/doba. Dokładnie takiej sprawności mocowo-czasowej potrzeba do obsługi
skumulowanych dostaw [72.] i [73.].
Obserwujmy kumulację
rozładunków w drugiej połowie pierwszej dekady listopada. Czy uda się przejęcie
dostawy katarskiej bez wydłużania operacji rozładunkowej Al Sheehaniya? Jej
wydłużenie będzie kosztowało.
Wacław Sałaban, listopad 2019 r.
Od 13 listopada 2019 r. do 19 listopada 2019 r. – całkowite ograniczenie zdolności rozładunkowych Terminalu LNG. Planowe prace na instalacji.
OdpowiedzUsuńJest to informacja ze strony internetowej Polskie LNG.
Prace te nie wpływają oczywiście na okres 07 - 09 listopada.
Urząd Morski zapowiada Arctic Aurora na 5.11. godz.21:00 a O-Flex pozostaje bz. Różnica w czasie zwiększa się do ok. 80 godz.
OdpowiedzUsuńStacja Pilotów niezmiennie: 2019-11-07 h 00:01
Usuń( https://www.szczecinpilot.pl/ruch_old.php?a=swinoujscie )
Arctic Aurora ruszył rufę i jest już w drodze ze Skagen do Świnoujścia.
OdpowiedzUsuńDyspozytor (http://www.port.szczecin.pl/dyspozytor/) pokazuje że spodziewany jest 05.11 o 21.00, ale wejście 07.11. - zatem czekanie na redzie, tylko czemu? Dyspozytor podaje również tonaż przywożonych ładunków, a to cenne dane :) Tym razem AA przywiezie tylko 25065 t (podczas swojego "debiutu" w kwietniu br. było to 62550 t) - a więc na 99% ładunek cząstkowy, raczej nie pomyłka pisarska.
OdpowiedzUsuńUprzednio wpływając AA miał 11,2m zanurzenia, obecnie ma 11,6m!
OdpowiedzUsuńTo może 65065 ton? Literówka/cyfrówka? :-)
Dostawa przez Arctic Aurora w dobie 7/11 to tylko 390GWh. A o 7:30 8/11 statek opływa już Danię, więc w dobie 8/11 nie zrzucił nic, lub bardzo niewiele.
OdpowiedzUsuńOdcumował kilka min po północy.
UsuńDane tabelaryczne - zaktualizowane!
Lada moment, dzisiaj około południa Arctic Aurora i Al Sheehaniya miną się w cieśninach duńskich. Arctic Aurora ma destination Revithoussa, więc niemal na pewno wyładował w Świnoujściu tylko cząstkę swej i tak niezbyt dużej pojemności. Bardzo dziwna logistyka - ktoś musi do tego dopłacać! Ryszard Gilecki, gilecki@are.waw.pl
OdpowiedzUsuńOdpowiem w @ i w ...kolejnym wpisie :-)
Usuń