72 dostawę do Świnoujścia (liczone
ogółem) przywiezie Arctic
Aurora* w swoim drugim zawinięciu do gazoportu. Będzie to trzecia w 2019 roku
dostawa z północy, po dłuższej przerwie, od 27.04. (57. dostawa w ramach
debiutującego zawinięcia Arctic Aurora). Tym samym liczba zakupionych przez
PGNiG, ładunków norweskiego i amerykańskiego LNG ponownie się zrówna - będzie
ich po 9.
Załadunek 1002 historycznie dostawy
z norweskiego terminala LNG, zlokalizowanego na wyspie Melkoya, opodal portu
Hammerfest na wyspie Kvaløya (uwaga są dwie tak nazwane wyspy, druga przy
Tromso), z przeznaczeniem dla PGNiG, odbył się w dniach 19-20.10. Po wypłynięciu
metanowiec skierował się na redę Skagen, gdzie od 26.10. h0000 kotwiczy do
dzisiaj. Wątpię aby w okresie załadunku i w trakcie żeglugi do
Skagerraku/Kattegatu portem docelowym było Świnoujście!
Informacja o planowanym
zawinięciu Arctic Aurora do Świnoujścia
została zamieszczona w dwóch źródłach (Stacja Pilotów
i ZMPSiŚ) późnym
popołudniem 30.10., natomiast 31.10. została zmieniona (Stacja Pilotów) i opóźniona
(!) data zawinięcia na …07.11. o h0000. Nocne wejście jest możliwe, gdyż nie
jest debiutem!
Kumulacja dostaw i rozładunków
w drugiej połowie pierwszej dekady listopada ↓, zaskakuje i budzi pewne
wątpliwości.
72. ładunek LNG ogółem, będzie dowieziony przez Arctic Aurora, ETA 07.11. z terminala
Melkøya.
73. ładunek będzie dowieziony
przez Al Sheehaniya ETA 09.11. z terminala Ras Laffan.
Aczkolwiek, istnieje mocowa
możliwość terminala do tak intensywnej regazyfikacji (ale?), aby udało się
przejęcie dostawy katarskiej bez potrzeby wydłużania operacji rozładunkowej Al
Sheehaniya, z uwagi na brak wolnej objętości na zmagazynowanie tego ładunku w
obu zbiornikach lądowych. Ewentualne wydłużenie rozładunku kosztuje!
Tu dodatkowa informacja
mająca/nie mająca związku z powyższym: do Kłajpedy dopłynął (01.11.) Arctic Voyager z 64 dostawą dla FSRU INDEPENDENCE. Natomiast odbiór kolejnej
[65.] w Kłajpedzie jest zaplanowany 15-16.11. Czas pokaże czy był związek
[72.] ↔ [65.] ?
Wacław Sałaban, listopad 2019 r.
Moim zdaniem Arctic Aurora zacumuje krótko a rozładunek będzie częściowy (pierwszy taki w Świnoujściu?). To może być usługa na rzecz innego podmiotu niż PGNiG.
OdpowiedzUsuńRozładunek częściowy byłby pierwszym takim przypadkiem.
UsuńSzykuję wpis - rachunek, o możliwości rozładunku tak skumulowanych dostaw wraz z intensywną regazyfikacją... .