poniedziałek, 11 listopada 2019

Druga listopadowa dostawa - Al Sheehaniya

Przy czwartym zawinięciu Al Sheehaniya miało nie być o czym dużo pisać :-) Samo wejście jednostki było przy znacznym zamgleniu (09.11.) - brak widoczności przez kamerę internetową. Była to 55. dostawa katarska w historii świnoujskiego terminala LNG. 73. ładunek ogółem, zawierał 14-to mln. kubik importowanego LNG i wielkościowo miał być był typowym, dowiezionym wersją Q-Flex z rodowodem ze stoczni DSME - czyli daleki od rekordowych.

Ujęcie z wypływania Al Sheehaniya w dniu 06.12.2018 roku (h1628), po trzecim zawinięciu z dostawą [45.].

Tymczasem po opublikowaniu danych [Rzeczywista ilość LNG wyładowanego z tankowców GWh/d], jeśli nie zostaną poprawione jako błędne (?), może to być kolejna rekordowo marna dostawa, po ładunku częściowym Arctic Aurora, oczywiście w innej skali, wśród dostaw dokonanych przez Q-Flex.

4. dostawa Al Sheehaniya, to tylko 1333 GWh (tj. 200 164 m3), 1373 GWh (tj. 206 170 m3) natomiast jego poprzednie, to kolejno 1380/1375/1375 (207 203 → 206 494).

Ze statystyk dotychczasowych dostaw katarskich [01.-72.], poprzedzających [73.]:

- najmniejszy ład. Q-Flex: 1363 GWh (204 606 m3), [08.] 17.10.2016, Umm Al Amad, stocz. DSME.

- średnia wielkość dostawy Q-Flex z rodowodem ze stoczni:
            - DSME to około 1377 GWh (206 850 m3) - pula 26 ładunków,
            - HHI lub SHI po około 1418 GWh (212 981 m3) - pula 28 (po 10/18),
- średnia wielkość dostawy Q-Flex ogółem z 54 dostaw:  1399 GWh (209 999 m3).

W celach porównawczych:
największa dostawa to 1453 GWh (218 129 m3), [31.] 10.05.2018, dowiózł Al Shamal, stocznia SHI.

Obecna różnica w skrajnych wielkościach ładunków Q-Flex to: 90 GWh.
120 GWh (ok. 18 000 m3), tj. 3/4 doby regazyfikacji pełną mocą terminala.
  
4. dostawa Al Sheehaniya jest skrajnie małym ładunkiem wśród dostaw katarskich, jest o > 3% niedoładowana. Czy to jest efekt wydłużenia czasowego żeglugi (+kotwiczenie) do 40 dób?

- - -

Poprzedzające 2/5 załadunku Arctic Aurora i mały ładunek katarski z Al Sheehaniya, razem, mimo jedynie około 1,5 doby odstępu pomiędzy końcem i początkiem rozładunku tych dostaw, nie stanowiło jakiegoś ekstremalnego spiętrzenia dostaw dla terminala. Mimo to, w tym okresie terminal regazyfikował LNG całą zakontraktowana mocą. Jeśli przejętoby cały ładunek Arctic Aurora i typowy dowożony przez Al Sheehaniya, łącznie 96-97 czyli 90 tys.m3 LNG więcej, to terminal osiągnąłby w momencie zakończenia rozładunku Q-Flex prawie maksymalne napełnienie zbiorników lądowych.

Wacław Sałaban, listopad 2019 r.

PS Poprawki + komentarz 2.

2 komentarze:

  1. Ciekawe. Z jakiego źródła ma Pan dane, z których wynika że tylko 200164 m^3 ? Ja wchodziłem przed chwilą tu: https://www.polskielng.pl/o-firmie/informacje-korporacyjne/transparency-template/operational-data/rzeczywista-ilosc-lng-wyladowanego-z-tankowcowprzeladowanego-na-autocysterny/

    i wyliczając dane z tabeli, wychodzi że było 206170 m^3.

    A poza tym - wszystkiego najlepszego z okazji Święta Niepodległości :),

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm..., rozwiązaniem jest zdanie w drugim akapicie wpisu:
      "...jeśli nie zostaną poprawione jako błędne (?)".
      Było "1055+", jest "1095+" :-)
      ...
      Dziękuję! Nawzajem :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,