1002. ładunek wyekspediowany z terminala Melkøya,
72.
dostawa ogółem do świnoujskiego terminala,
25.
ładunek w 2019 roku,
18.
ładunek niekatarski w polskim gazoporcie,
9.
dostawa norweskiego LNG do Świnoujścia,
9.
ładunek w II półroczu 2019 roku,
2.
zawinięcie Arctic Aurora do
gazoportu (debiut IV 2019),
pierwsza dostawa częściowa, współdzielona z greckim
terminalem na wys. Revithoussa ETA 16.11.
pierwszy ładunek listopadowy z ...czterech (!),
kolejne zawinięcie z kilku nocnych w historii
gazoportu :-)
Dotychczasowe źródła LNG importowanego
do Polski:
Ras Laffan 54 ładunki, 9 (8+1
częściowy) Melkøya, 7 Sabine Pass, 2
Cove Point.
Arctic Aurora, po niespełna 10 dobach (26.10.
h0000 - 04.11. h1430) kotwiczenia na redzie Skagen w oczekiwaniu (dokąd?), w dniu
04.11. h1500 popłynął na Bałtyk, 05.11. h2030 zakotwiczył w Zatoce Pomorskiej,
07.11. tuż po północy przyjął pilota, o h0400 zakończył cumowanie do stanowiska
rozładunkowego w gazoporcie.
Stan napełnienia zbiorników
lądowych terminala o h0600 i prawdopodobnie w momencie rozpoczęcia przeładunku
wynosił ponad 15%. Piszę o tym z uwagi na to, że był to istotny
parametr w spiętrzeniu rozładunków Arctic
Aurora (07-08.11.) i Al Sheehaniya
(09-10.11. - termin planowany).
Pierwszy listopadowy rozładunek
wykonano bardzo szybko (ładunek był rekordowo chudy - 389 GWh /58 454 tys.m3), w pierwszej dobie
cumowania, a pobyt w gazoporcie trwał jedynie 22h. Oczywiście był najkrótszy
w historii.
Moment
wypływania Arctic Aurora z gazoportu w dniu 08.11. h0035.
Wypłynięcie Arctic Aurora nastąpiło tuż po północy
08.11. W tym samym czasie Al Sheehaniya
z [73.] już płynął na S przez Kattegat, po 12-to godzinnym postoju na redzie
Skagen, na której od połowy 07.11. kotwiczy kolejny metanowiec, Patris, z ładunkiem amerykańskiego LNG
[74.].
Listopadowa
potęga importowa LNG na Bałtyku:
Świnoujście
- dostawy [72. - po rozładunku], [73.] i [74.],
oraz Kłajpeda
- ładunek [64.]
Listopadowa kumulacja.
Czwartym metanowcem zawijającym do świnoujskiego
gazoportu ma być Maran Gas Posidonia
-[75.] dostawa w terminie 28.11. Informacja jest tak świeża i tak wyprzedzająca
(ZMPSiŚ i StPil), że
nawet nie wiadomo skąd będzie ten ładunek (!?). Maran Gas Posidonia (pod balastem) od dzisiejszego południa
kotwiczy na redzie Freeport (Bahamy) po przejściu Atlantyku, po rozładunku w
Zeebrugge (28-29.10.) ładunku z Sabine Pass (wypłynięcie było 10.10.).
Czy to będzie rekordowy miesiąc
z czterema dostawami do świnoujskiego terminala? :-)
* * *
Współdzielenie norweskiego
ładunku z Melkøya pomiędzy terminale świnoujski (58,5 tys.m3) i
grecki (80-90 tys.m3) na wyspie Revithoussa nie jest sytuacją jakąś
bardzo szczególną - jest rzadką.
Bywały już dostawy „po
trójkącie”: Melkøya > Kłajpeda / Isle
of Grain / Revithoussa / Aliaga / Malta, teraz do tych terminali importowych
dołączyło Świnoujście.
Wyszukane w moim archiwum/bazie J przykłady
z lat 2017-2019 [? - brak danych]:
Arctic Voyager
(2017):
1. Melkøya załadunek 29-30.01. >
Aliaga rozładunek 12-13.02. > Kłajpeda rozł. (57526m3) 24-25.02. >
Melkøya powrót 03.03. - przykład szczególnie rozwlekłej trasy rozwózki
ładunków częściowych.
2. Melkøya wypł.? >
Revithoussa rozł. 19-20.03. > Aliaga rozładunek 24-??.03. > Melkøya
powrót?
Arctic Princess
(2017):
3. Melkøya wypł.? > Isle o
Grain rozł.? > Kłajpeda rozł. (98 tys.m3) 01-02.05. > Melkøya
powrót?
4. Melkøya wypł.? > Kłajpeda
rozł. (40 tys.m3) 16-17.05. > Isle o Grain rozł.? > Melkøya
powrót?
Arctic Princess (2018):
5. Melkøya wypł.? > Isle o Grain rozł.? > Kłajpeda rozł.
(98 tys.m3) 13-14.03. > Melkøya powrót?
Arctic
Discoverer (2019):
6. Melkøya wypłynięcie VI/VII >
Malta rozładunek? > Revithoussa rozładunek? > Melkøya powrót?
Współdzielenie ładunku LNG
(pływanie po trójkącie), stało się
ostatnio dość popularne w dostawach katarskich realizowanych przez jednostki
Q-Flex. Po zainicjowaniu takiego współdzielenia w VI 2018 roku przez duet
brytyjskich terminali Milford Haven-Isle of Grain oraz następnie Milford
Haven-Barcelona (XII 2018), w 2019 roku rozpowszechniło się zasadniczo pomiędzy
terminalami na akwenie Morza Śródziemnego: Barcelona-Rovigo, FOS Cavaou-Barcelona,
Sagunto-Barcelona, Barcelona-Sagunto, Revithoussa-Kartagena, Barcelona-Kartagena,
FOS Cavaou-Sagunto. Więcej szczegółów: Zawinięcia
Q-Flex do Europy i Turcji.
Współdzielenie ładunku wprowadzono
również sporadycznie dla dostaw realizowanych przez metanowce Q-Max. Odbyły się
takie 2 rejsy: Barcelona-Kartagena (Mekaines,
30-31.05./01-02.06.) i Milford Haven-Zeebrugge (Al Dafna, 15-16.07./21-22.07.).
Nie znam przypadku trójpodziału
ładunku i domyślam się, że współudziały dotyczą wyłącznie dostaw spotowych.
* * *
Kolejnym istotnym,
potwierdzonym faktem z opisywanej dowózki jest, że w sytuacjach chaosu
informacyjnego (lub braku info), źródłem zapowiadającym zawinięcie,
zdecydowanie najgodniejszym zaufania, jest Stacja Pilotów. Fakt, że nigdy nie
bywa źródłem inicjującym. Zawsze informacja dotyczy planowanego momentu
przekazania na redzie pilota na pokład zawijającej jednostki i jest precyzyjna
- moment wejścia do portu to + 2,5-3h. Natomiast komunikaty o momencie
odcumowania są na bieżąco aktualizowane wraz z np. decyzjami o przyśpieszeniu
wypływania – bardzo przydatne!
Zaś inicjującymi są komunikaty
ZMPSiŚ, UMwS oraz sygnały AIS poszczególnych metanowców. Bywają tam zapowiedzi bardzo wcześnie
zamieszczane, nawet przed zawinięciem metanowca do terminala importowego na
załadunek konkretnej dostawy (kolejny przykład powyżej)!
W kwestii podawanych dat ETA, precyzja
jest +/-, a informację o porze zawinięcia z reguły powala problem przeliczania stref
czasowych (LT), GMT i CET/CEST. :-)
Natomiast o nieoficjalnych
źródłach nie wspomnę - nie ma na co narzekać(?) :-)
* * *
Tymczasem w terminalu Revithoussa
szykuje się jesienna klęska urodzaju
norweskiego LNG:
- od 06.11. Neptune FSRU krąży w okolicy Grecji z norweskim
ładunkiem [1001.], ETA 11.11.
- od 04.11. Arctic Princess płynie z norweskim
ładunkiem [1005.], ETA 19.11.
- od 08.11. Arctic Aurora płynie z częściowym
ładunkiem (-Świnoujście) [1002.], ETA 16.11.
Grecki terminal też zasysa
amerykańskie dostawy LNG, ale to inna
bajka :-)
Wacław Sałaban, listopad 2019 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,