piątek, 8 listopada 2019

Pierwsza listopadowa dostawa (częściowa) - Arctic Aurora

1002. ładunek wyekspediowany z terminala Melkøya,
    72. dostawa ogółem do świnoujskiego terminala,
    25. ładunek w 2019 roku,
    18. ładunek niekatarski w polskim gazoporcie,
      9. dostawa norweskiego LNG do Świnoujścia,
      9. ładunek w II półroczu 2019 roku,
      2. zawinięcie Arctic Aurora do gazoportu (debiut IV 2019),
pierwsza dostawa częściowa, współdzielona z greckim terminalem na wys. Revithoussa ETA 16.11.
pierwszy ładunek listopadowy z ...czterech (!),
kolejne zawinięcie z kilku nocnych w historii gazoportu :-)

Dotychczasowe źródła LNG importowanego do Polski:
Ras Laffan 54 ładunki, 9 (8+1 częściowy) Melkøya, 7 Sabine Pass, 2 Cove Point.


Arctic Aurora, po niespełna 10 dobach (26.10. h0000 - 04.11. h1430) kotwiczenia na redzie Skagen w oczekiwaniu (dokąd?), w dniu 04.11. h1500 popłynął na Bałtyk, 05.11. h2030 zakotwiczył w Zatoce Pomorskiej, 07.11. tuż po północy przyjął pilota, o h0400 zakończył cumowanie do stanowiska rozładunkowego w gazoporcie.
Stan napełnienia zbiorników lądowych terminala o h0600 i prawdopodobnie w momencie rozpoczęcia przeładunku wynosił ponad 15%. Piszę o tym z uwagi na to, że był to istotny parametr w spiętrzeniu rozładunków Arctic Aurora (07-08.11.) i Al Sheehaniya (09-10.11. - termin planowany).
Pierwszy listopadowy rozładunek wykonano bardzo szybko (ładunek był rekordowo chudy - 389 GWh /58 454 tys.m3), w pierwszej dobie cumowania, a pobyt w gazoporcie trwał jedynie 22h. Oczywiście był najkrótszy w historii.

Moment wypływania Arctic Aurora z gazoportu w dniu 08.11. h0035.

Wypłynięcie Arctic Aurora nastąpiło tuż po północy 08.11. W tym samym czasie Al Sheehaniya z [73.] już płynął na S przez Kattegat, po 12-to godzinnym postoju na redzie Skagen, na której od połowy 07.11. kotwiczy kolejny metanowiec, Patris, z ładunkiem amerykańskiego LNG [74.].

Listopadowa potęga importowa LNG na Bałtyku:
Świnoujście - dostawy [72. - po rozładunku], [73.] i [74.],
oraz Kłajpeda - ładunek [64.]

Listopadowa kumulacja.
Czwartym metanowcem zawijającym do świnoujskiego gazoportu ma być Maran Gas Posidonia -[75.] dostawa w terminie 28.11. Informacja jest tak świeża i tak wyprzedzająca (ZMPSiŚ i StPil), że nawet nie wiadomo skąd będzie ten ładunek (!?). Maran Gas Posidonia (pod balastem) od dzisiejszego południa kotwiczy na redzie Freeport (Bahamy) po przejściu Atlantyku, po rozładunku w Zeebrugge (28-29.10.) ładunku z Sabine Pass (wypłynięcie było 10.10.).
Czy to będzie rekordowy miesiąc z czterema dostawami do świnoujskiego terminala? :-)

* * *
Współdzielenie norweskiego ładunku z Melkøya pomiędzy terminale świnoujski (58,5 tys.m3) i grecki (80-90 tys.m3) na wyspie Revithoussa nie jest sytuacją jakąś bardzo szczególną - jest rzadką.
Bywały już dostawy „po trójkącie”: Melkøya > Kłajpeda / Isle of Grain / Revithoussa / Aliaga / Malta, teraz do tych terminali importowych dołączyło Świnoujście.

Wyszukane w moim archiwum/bazie J przykłady z lat 2017-2019 [? - brak danych]:
            Arctic Voyager (2017):
1. Melkøya załadunek 29-30.01. > Aliaga rozładunek 12-13.02. > Kłajpeda rozł. (57526m3) 24-25.02. > Melkøya powrót 03.03. - przykład szczególnie rozwlekłej trasy rozwózki ładunków częściowych.
2. Melkøya wypł.? > Revithoussa rozł. 19-20.03. > Aliaga rozładunek 24-??.03. > Melkøya powrót?
            Arctic Princess (2017):
3. Melkøya wypł.? > Isle o Grain rozł.? > Kłajpeda rozł. (98 tys.m3) 01-02.05. > Melkøya powrót?
4. Melkøya wypł.? > Kłajpeda rozł. (40 tys.m3) 16-17.05. > Isle o Grain rozł.? > Melkøya powrót?
            Arctic Princess (2018):
5. Melkøya wypł.?  > Isle o Grain rozł.? > Kłajpeda rozł. (98 tys.m3) 13-14.03. > Melkøya powrót?
            Arctic Discoverer (2019):
6. Melkøya wypłynięcie VI/VII > Malta rozładunek? > Revithoussa rozładunek? > Melkøya powrót?

Współdzielenie ładunku LNG (pływanie po trójkącie), stało się ostatnio dość popularne w dostawach katarskich realizowanych przez jednostki Q-Flex. Po zainicjowaniu takiego współdzielenia w VI 2018 roku przez duet brytyjskich terminali Milford Haven-Isle of Grain oraz następnie Milford Haven-Barcelona (XII 2018), w 2019 roku rozpowszechniło się zasadniczo pomiędzy terminalami na akwenie Morza Śródziemnego: Barcelona-Rovigo, FOS Cavaou-Barcelona, Sagunto-Barcelona, Barcelona-Sagunto, Revithoussa-Kartagena, Barcelona-Kartagena, FOS Cavaou-Sagunto. Więcej szczegółów: Zawinięcia Q-Flex do Europy i Turcji.
Współdzielenie ładunku wprowadzono również sporadycznie dla dostaw realizowanych przez metanowce Q-Max. Odbyły się takie 2 rejsy: Barcelona-Kartagena (Mekaines, 30-31.05./01-02.06.) i Milford Haven-Zeebrugge (Al Dafna, 15-16.07./21-22.07.).
Nie znam przypadku trójpodziału ładunku i domyślam się, że współudziały dotyczą wyłącznie dostaw spotowych.
* * *

Kolejnym istotnym, potwierdzonym faktem z opisywanej dowózki jest, że w sytuacjach chaosu informacyjnego (lub braku info), źródłem zapowiadającym zawinięcie, zdecydowanie najgodniejszym zaufania, jest Stacja Pilotów. Fakt, że nigdy nie bywa źródłem inicjującym. Zawsze informacja dotyczy planowanego momentu przekazania na redzie pilota na pokład zawijającej jednostki i jest precyzyjna - moment wejścia do portu to + 2,5-3h. Natomiast komunikaty o momencie odcumowania są na bieżąco aktualizowane wraz z np. decyzjami o przyśpieszeniu wypływania – bardzo przydatne!
Zaś inicjującymi są komunikaty ZMPSiŚ, UMwS oraz sygnały AIS poszczególnych metanowców. Bywają tam zapowiedzi bardzo wcześnie zamieszczane, nawet przed zawinięciem metanowca do terminala importowego na załadunek konkretnej dostawy (kolejny przykład powyżej)!
W kwestii podawanych dat ETA, precyzja jest +/-, a informację o porze zawinięcia z reguły powala problem przeliczania stref czasowych (LT), GMT i CET/CEST. :-)
Natomiast o nieoficjalnych źródłach nie wspomnę - nie ma na co narzekać(?) :-)

* * *
Tymczasem w terminalu Revithoussa szykuje się jesienna klęska urodzaju norweskiego LNG:
- od 06.11. Neptune FSRU krąży w okolicy Grecji z norweskim ładunkiem [1001.], ETA 11.11.
- od 04.11. Arctic Princess płynie z norweskim ładunkiem [1005.], ETA 19.11.
- od 08.11. Arctic Aurora płynie z częściowym ładunkiem (-Świnoujście) [1002.], ETA 16.11.
Grecki terminal też zasysa amerykańskie dostawy LNG, ale to inna bajka :-)

Wacław Sałaban, listopad 2019 r.

PS Mały ładunek (gaz do zapalniczek), to dużo wyszukiwania i pisania, a duży ładunek jutro/pojutrze to … .

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,