poniedziałek, 1 czerwca 2020

Debiut Methane Lydon Volney

Przypłynął planowo wg. początkowego ETA 27.05. i o h1530 zakotwiczył na odległej redzie Świnoujścia. Po 2,5 dobach oczekiwania wpłynął do gazoportu wg. nowego terminu zawinięcia tj. rano 30.05. (h0830). Dowiózł 96 dostawę, 20 ładunek z USA, 30 spotowy i 12 z Sabine Pass, o małej wielkości (873 GWh) - czwarty najmniejszy.


W czasie oczekiwania metanowca na zawinięcie, w terminalu wstrzymano całkowicie regazyfikację na ponad dobę (27/28.05.)! Czyżby zaplanowany szybki przegląd/remont w stacji regazyfikatorów? Wcześniej regazyfikacja, w poprzedzających dwóch dobach, odbywała się pełną zakontraktowaną mocą (152,90136 GWh/d). W historii terminala to jednodobowe wstrzymanie technologii jest jedynym przypadkiem. Natomiast opóźnienie rozładunku sugeruje, że była to dostawa spotowa - nie kontraktowa z Cheniere.


Przesunięcie terminu rozładunku Methane Lydon Volney na skraj miesiąca (27.05. > 30.05.), zainspirowało mnie do sprawdzenia, czy i ile dostaw w Gazoporcie - Terminalu Świnoujście było rozładowywanych na przełomie typowych okresów rozliczeniowych, tzn. na przełomie lat / kwartałów / miesięcy?

Wśród dotychczasowych 96 rozładunków, żaden nie odbył się w przełomie tych okresów. Było 6 dostaw bliskich początku/końca miesiąca. Przy czym 3 zawinęły pierwszego dnia miesiąca (i jedna kwartału!): [33.], [68.], [89.], tym samym nie stanowiły problemu rozliczeniowego dla wszystkich podmiotów uczestniczących w przyjmowaniu i asystowaniu w rozładunku.
Pozostałe 3 dostawy zawinęły w ostatnich dwóch dobach miesiąca, jedna też kwartału, są to:
- [63.] z rozładunkiem 29-30.06.2019 - ostatnie, ósme zawinięcie Al Nuaman,
- [82.] z rozładunkiem w jedną dobę 31.01.2020, było to ostatnie, 4 zawinięcie Arctic Princess.
Precyzyjniej, zakończenie rozładunku odbyło się przed końcem doby* i miesiąca, natomiast samo wypłynięcie z gazoportu odbyło się tuż po północy (kilkadziesiąt minut po).
- [96.] z rozł. 30-31.05.2020 i opóźnionym wypły. 01.06.- obecny debiut Methane Lydon Volney.
Podsumowując, nie było rozładunków przełomowych na przejściu miesiąca.

- - -

Zakończenie czwartego, z czterema dostawami, miesiąca w historii Terminalu Świnoujście, zachęca do zestawienia pięciu najobfitszych w import LNG miesięcy kalendarzowych.

1. 04/2020, 4941GWh, 4 ład. w tym: 2 Q-Flex (HHI/SHI) i 2 metanowce o poj. nominalnej >170tys.m3.
2. 05/2020, 4612GWh, 4 ład. w tym: 2 Q-Flex (SHI/HHI) i 2 metanowce o poj. nominalnej 140 tys.m3.
3. 01/2020, 4253GWh, 4 ład. w tym: 1 Q-Flex (HHI) i 3 metanowce o nominalnej poj.140-160 tys.m3.
4. 05/2019, 4215GWh, 3 ładunki - wszystkie Q-Flex (DSME + 2 SHI).
5. 11/2019, 3821GWh, 3,4 ład. w tym 1 współdzielony, Q-Flex (DSME) i 2 o poj. nom. 165/175 tys.m3.

Realny, nie wydumany, a możliwy rekordowy import miesięczny to:
- 2x1420 GWh - 2 Q-Flex ze stoczni SHI/HHI],
- 2x1090 GWh  - 2 metanowce o poj. nom. >170 tys.m3, klasy GasLog Hong Kong (1097) / GasLog Greece (1087) / Oak Spirit (1094), to są przykłady zrealizowanych dostaw do Terminalu Świnoujście.
Łącznie: 5020 GWh, co przy obecnej zdolności technicznej regazyfikacji terminala (dla 30 dni), przekroczyłoby jego możliwość o około 140 GWh (+2,8%). Ale uwaga, w rachunku należy uwzględnić ratę energetyczną zużytego gazu w procesie regazyfikacji tzn. do ogrzania LNG, a owa nadwyżka jest w tym samym rzędzie wielkości co wartość energetyczną owej raty :-) Jest daną poufną, może osiągać wartość ok. 3,6%. Oczywiście, jej wartość jest zmienna i np. różna latem/zimą :-)

- - -

Pytania:
ile ładunków dostarczonych metanowcami klasy Q-Flex, w okresie roku, będzie mógł zregazyfikować terminal pracując całą zakontraktowaną mocą po rozbudowie?
A gdy ów import będą realizowały wyłącznie jednostki o pojemności nominalnej 170 tys.m3LNG, to czy ich rozładunek nadąży, przy jednym stanowisku cumowniczym w gazoporcie, aby nie wstrzymywać terminalowej regazyfikacji?

Wacław Sałaban, czerwiec 2020 roku.

* Ciekawostka obserwacyjna dotycząca rozliczeń dobowych w terminalu: rata rozładunku zrealizowana do h0600 jest wliczana do poprzedniej doby, to logika trzyzmianowego systemu pracy w terminalu. :-)

2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,