niedziela, 13 lutego 2022

Czy w I kwartale 2022 roku będą 4 dostawy katarskie?

Tak postawione pytanie w odniesieniu do stycznia i lutego, tzn. czy będzie po 1 dostawie katarskiej w miesiącu, byłoby pytaniem retorycznym.

Od 01.01.2018 roku obowiązuje drugi kontrakt długoterminowy Qatargas-2. W 4-ch pełnych latach, w 7-miu półroczach, dotarło po 9 dostaw z Ras Laffan. Wyjątkiem jest I półrocze 2021 - 10 ładunków. Poniżej zestawienie ostatnich 75 (z 96) dostaw z Kataru w układzie miesiąc / kwartał / rok.

Pewne konsekwencje w realizacji obu kontraktów (Q-1/2) są widoczne w tabeli (szare pola). Logiczne są również odstępstwa w 2018, jest też możliwe wyjaśnienie 2021 roku: 18 dostaw kontraktowych +1 spot(?). Natomiast odpowiedź na pytanie postawione w tytule nie jest oczywista (ile w marcu?).

Obecnie z Ras Laffan do Europy podążają 2 Q-Flex bez ujawnionego portu docelowego: Al Khattiya i Al Huwaila, każdy z nich może zawinąć do Świnoujścia w pierwszych dniach marca.
Do Europy również dopływają z ładunkiem Al Sahla (do Milford Haven) oraz Duhail z … Ameryki Południowej*! 

*****  ***

We flocie 31 Q-Flex są jednostki, których przypłynięcia na Bałtyk szczególnie wyczekuję, są to:

- 4 jednostki jeszcze nie będące w Świnoujściu; Fraiha (DSME) i 3 z HHI, Al Rekayyat, Al Thumama i Al Sahla. Ten ostatni zmierza właśnie do Europy ale po wypłynięciu z K.Sueskiego zadeklarował walijski terminal.

- Al Ghashamiya, Al Huwaila (też płynie do Europy - wypłynął 10.02.), Al Kharsaah, Al Khuwair, Al Shamal - wszystkie z SHI i każdy może dowieźć szczególnie duży ładunek.

- 10-tym wyczekiwanym jest Umm Al Amad (DSME), który debiutował w Świnoujściu 17.10.2016 roku jako 4 Q-Flex z 7 dostawą katarską i od tego czasu, przez 5,5 roku, nie zawijał na Bałtyk!
Swoim jedynym zawinięciem wyróżnia się wśród obecnych 96 dostaw - najmniejszym dowiezionym ładunkiem z Ras Laffan - tylko 1363 GWh, przy średniej (z wszystkich) 1396 i 1376 GWh dla podtypu jednostek Q-Flex ze stoczni DSME.

- wspomnę jeszcze o bezwzględnym rekordziście w liczbie zawinięć do Gazoportu Świnoujście, o Al Nuaman (x8) i jego nieobecności od 30.06.2019 roku.

Wacław Sałaban, luty 2022 roku.

* Duhail został wyekspediowany do Brazylii w ramach stałych (od połowy 2021 roku) comiesięcznych dostaw (z 8, a 9 wypłynęła 04.02. - Umm al Amad). Po wypłynięciu z Ras Laffan 07.01., po postoju na redzie Port Elizabeth 17/18.01. i po dopłynięciu w okolice Aracaju - Brazylia, chyba (↓) odbił się i pod załadunkiem popłynął na północ do Europy - chyba do Zeebrugge, ETA 16.02.? Uwaga: ta marszruta Duhail nie jest jeszcze ujęta w zestawieniu!
System AIS na wybrzeżu Brazylii, w okolicach Aracaju, działa wybiórczo i śledzenie dopływających tam ładunków katarskich jest bardzo niekonsekwentne. Po bytności przy Południowej Afryce, Duhail dopiero objawił się ok. 600 Mm na S od … Wysp Zielonego Przylądka, na kursie z Brazylii w kierunku Europy.
Jest to pierwszy przypadek dowózki do Europy dookoła Afryki przez Q-Flex, od poprzedniego przypadku we IX/X 2018 roku.
(podczas zaszpuntowania K.Sueskiego - III 2021 roku, żaden Q-Flex z ładunkiem nie został zmuszony do opływania Afryki).
Poprzednim był Al Sadd z ład. do Świnoujścia z [41.]. Powodem tego ominięcia Kanału Sueskiego prawdopodobnie były: mało intensywna zajętości floty Nakilat oraz potrzeba dokonania przeglądu/remontu technologicznego w Term. Świnoujście.
Jeszcze wcześniej była ze Świnoujścia powrotna żegluga dookoła Afryki, dokonał tego Al Hamla po dowózce [19.] w VIII 2017 roku. Tu powodem był konflikt dyplomatyczny/wojna polityczna (z inspiracji trumpizmu) pomiędzy Katarem, a Arabią Saudyjską popartą przez Egipt. W efekcie, to nie Egipt zablokował K.Sueski flocie Nakilat, tylko Katar co 2-gą dowózkę/ powrót do Europy realizował z pominięciem Kanału! Po roku, po zimie 2017/18, po pewnych obniżkach opłat  kanałowych, zachowanie logistyczne floty Nakilat powróciło do normalności.
Jeszcze jedna informacja: w latach 2016 (i 2017↑) jednostką Q-Flex wręcz „specjalizująca się” w dowózkach dookólnych z Kataru do …Hiszpanii był Murwab (w czarterze RasGas). Nie potrafię wyjaśnić powodów tego, zwłaszcza przed r. 2017.
Niestety, zestawienie „Zawinięć Q-Flex do Europy i Turcji” zainicjowałem od IV 2018 roku, natomiast wcześniejsze zapiski nie są stosownie szczegółowe, aby poprzedzająco uzupełnić to zestawienie.

ELITA WAADZY!!!

„…Sasin rozmawiał ze swoim odpowiednikiem w Niemczech” - [cytat].
O ku…! Niemcy mają swojego sasina!?


2 komentarze:

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,