piątek, 27 stycznia 2023

W domknięciu stycznia Flex Endeavour po raz wtóry

Zarazem jest to 6 zawinięcie metanowca z floty FLEX (13 jednostek). Były kolejno: Flex Rainbow; Flex Endeavour; Flex Ranger; Flex Aurora; Flex Vigilant. Poza 1-szym wymienionym (pływa spotowo), reszta pływa w czarterze Cheniere! Przyzwyczajajmy się do ich regularnych odwiedzin.

Uprzednio [128.] - na koniec V-2021, dowiózł 2-gi ładunek z Ingleside, jako 5-ta dostawa od Cheniere w ramach „chudej” części kontraktu (0,52 mln ton łącznie w latach 2019-2022, tj. tylko po 0,13/rok). Obecnie dowiózł 11 ładunek z Ingleside, a 2-gi z „tłustej” części umowy (1,45 mln/rok) od 01.01.2023.
Flex Endeavour, oczywiście pływa w czarterze Cheniere i jest z dwójki najstarszych/pierwszych we flocie FLEX - oba ze 01/2018 roku (oba z DSME).

Zawinął w nocy 26.01./h0220 (wejście prosto z marszu) i miał wypłynąć w kolejnej o h0430, ale warunki pogodowe przesunęły wyjście na h1340 (27.01.).
Ładunek o wielk. energetycznej 1063 GWh. Dost. [211.], 77 wytwórczo z USA, 5 i ostatnia w I-2023.↓

 Styczeń 2023 - sumarycznie:
- typowo (od lat) 1 dostawa z Ras Laffan (113.),
- (nowe) typowo 2 dostawy od CMI - po 1 z Sabine Pass/Ingleside,
- nietypowy brak dostaw z Calcasieu Pass* - 1-szy taki miesiąc od V-2022!
- dost. sportowe: raczej typowe uzupełnienie miesiąca 2-ma (do 5-ciu łącznie dost. w miesiącu) - oba spoty dość nietypowe, tzn. nie z terminali amerykańskich: z Point Fortin i Melkøya.
- łącznie import styczniowy dość duży, ale wymiar nieszczególny = 5608 GWh, przy grudniowych 7808 GWh (7 dostaw).

Znaczna regularność odbiorów w styczniu - sekwencja dni: 6; 11; 16; 21 i 26 + skrajne odbiory: 31.12. (domknięcie 7 odb. w XII) i 01.02. (wczesna inauguracja w celu upchania 5/6? dostaw w lutym - w 28 dni!). Luty w I połowie kontynuuje sekwencję zawinięć: 1-szego; 6 i 11. Czy dalej 16/21/26? ↓.

Co w lutym 2023:
- typowo (od lat) 1 dostawy z Ras Laffan (114./115.): Al Utouriya ETA 11.02., Al Huwaila ETA 23.02.
- typowo 2 dostawa od CMI: 1-szą zrealizuje Aristarchos z Sabine Pass ETA 01.02.
- prawdopodobnie 1 dostawa od VG-Calcasieu Pass. Może LK Knutsen OAS - możliwe ETA 26.02.
- 1-2 (z Melkøya?) możliwe dostawy spotowe: 1-sza Maran Gas Apollonia z Hackberry ETA 06.02., 2-ga Hoegh Galleon z Hackberry(!) ETA 17.02.
Generalnie znikoma trafność przewidywań.

Wacław Sałaban, koniec stycznia 2023.

* na pozór zaskakujące, gdyż kontrakt z Venture Global opiewający na 1,5 mln ton LNG/rok (tj. 21-23 ładunki/rok) został zawarty z datą obowiązywania od 01.01.2023 roku. Czyżby owe 13 ładunków odebranych w 2022 (wyprzedzająco), było z puli 2023 roku? Czyżby pozostałe 9-10 ładunków w 2023 r. dowiezie LK Knutsen OAS? Jeśli się nie zepsuje, to dowiezie.

3 komentarze:

  1. To mnie bardzo interesuje ta mozliwa 26 lutego.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ubytek magazynowy za minioną dobę to 303 Gwh. Strach się bać co będzie w lutym

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, obserwuję. Co 1-2 doby ubywa 1% z "gromadzenia pięknych chwil ... z ciepłą wodą w kranie"!

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,