niedziela, 30 kwietnia 2023

Można! Pływa się!

Celsius Carolina180”/SHI-2021 (w czarterze Cheniere i nie był u nas), po załadunku w Ingleside 01-02.04., popłynął przez Atlantyk, Morze Śródziemne, Kanał Sueski (opłata za przejście), dookoła Półwyspu Arabskiego i minął Katar z terminalem wytwórczym Ras Laffan (nocy 29/30.04.), aby 30.04. przypłynąć do Kuwejtu - terminal importowy Mina al-Ahmadi. Podróż jednostronna w 30 dób.

Prawdopodobnie podobną marszrutę realizuje Celsius Canberra (też w czarterze Cheniere - był w Świnoujściu) do Mina al-Ahmadi z ETA 28.05., po załadunku 19-21.04. też w Ingleside. 

*****  ***

Clean Cajun200”/HHI-2022 po załadunku w Ingleside w dn. 27-29.03., popłynął na rozładunek do Montoir (15-16.04.), skąd powrócił 28.04. na załadunek w Sabine Pass. Podróż okrężna w 32 doby - liczone pomiędzy momentami wpłynięcia na załadunki!

LK Knutsen OAS (wyczarterowany dla naszego bezpieczeństwa energetycznego), podróż ze Świnoujścia (rozładunek 11-12.03.) do Sabine Pass (załadunek 10-12.04.) i powrotnie do Świnoujścia ETA 02.05. zrealizuje w … 52 doby! Tak wiem! Gdzie Montoir, a gdzie Świnoujście! [><+7-8 dób] Ale nie tankuje na Orlenie! Pływa z ekonomiczną prędkością napołowę cylindrów - dla naszego bezpieczeństwa energetycznego.

Wacław Sałaban, kwiecień 2023 roku.



8 komentarzy:

  1. A nie prościej im się dogadać i przykładowo pewną ilość którą my bierzemy od Kataru niech weźmie kuwejt a do nas puścić transport z usa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm, … prościej? A kto miałby się dogadać?
      1. Katar? QatarEnergy realizuje długoterminową umowę w formule DES: PGNiG płaci i to niezależnie czy odbiera, a QE dostarcza w określonym czasie, do określonego ściśle w umowie portu odbioru (Świnoujście).
      2. USA? Nie wiem na jakich zasadach te dostawy do Kuwejtu realizuje Cheniere? Może te dostawy to są rozliczenia kapitałowo/majątkowe Cheniere z Kuwejtem?
      3. Kuwejt? Mimo, że Katar-Kuwejt nie pałają do siebie miłością, to wyznają arabską zasadę: „handel ponad wszystko” i mimo antagonizmów handlują bezpośrednio ze sobą. Ostatnia obserwowana dostawa z Ras Laffan do Mina al-Ahmadi: Al Kharaitiyat (Q-Flex) - załadunek 05-06.04./rozładunek 07-08.04. Takie dostawy (po sąsiedzku) są nie częste, ale dość regularne - co 1-2 miesiące.
      4. PGNiG (Orlen-ik)? Będący na światowym rynku LNG DETALICZNYM importerem - MAŁYM odbiorcą?

      Usuń
    2. Po rozładunku Celsius Carolina w Mina al-Ahmadi (01.05.), na rozładunek w Katarze (03.05.) dopływa Al Rekayyat (Q-Flex) - dostawa z Ras Laffan.

      Usuń
  2. GG Knutsen IMO 9922988 2 maja o 5:15 UTC wyruszył w 1 komercyjny rejs

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki. Nie śledziłem.

      Usuń
    2. Niby najpewniejsza -oczywista jest zatoka meksykańska ale teraz zacznie się powolne odrzucanie Australii ,Kataru ,Omanu ,"Afryki" ,Trynidadu chyba, że statek/dyspozytor/pilot... zaryczą wcześniej jakimś konkretem

      Usuń
    3. Na 11.11. zdąży do Świnoujścia. A tego skąd, nie utajni!

      Usuń
    4. Po LK Knutsen Pana wpis nie jest wcale taki dziwny choć wiadomo o "..." Jak już piszemy o konkretnych datach ja bym obstawiał lipiec choć może nie sam początek. Chyba ,że spełni się moja wróżba z poprzedniego posta i zawinie gdzieś wcześniej.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,