wtorek, 26 marca 2024

Co w kwietniu? - cd.

Aż 3 dostawy katarskie - to będzie 4-ty przypadek 3 dostaw w miesiącu od początku importu z Ras Laffan. Będą to: 137./Al Sadd/4-ETA 03.04.; 138./Al Gattara/6-ETA 14.04.; 139./Al Utouriya/4-ETA 20.04. Czyli import katarski w IV obsłużą 3 średniaki w liczbie zawinięć na Bałtyk wśród jedn. Q-Flex.

* wyjaśnienie nietypowości 19-tu dostaw w latach 2021 i 2023, tj. domknięcie lat 2018-2020 i 2021-2023. Czyli po 55 dostaw w każdym 3-leciu obowiązywania obu kontraktów Qatargas-1/2. Tabela dotyczy wyłącznie lat z dwoma kontraktami Qatargas-1/2, tj. od 01.01.2018 roku - wcześniej w ramach Q-1 odebraliśmy 20 dostaw + 1 spot., a obecnie odbieramy po 1-3 dostawy/miesiąc! Dotychczas w każdym styczniu było po 1 ładunku, po 3 bywało w V-2019 / XI-2020 / IV-2021 / IV-2024.

Już wcześniej pisałem, że nietypowy I kw. 2024 w liczbie dostaw katarskich (aż 5!), może zapowiadać tegoroczne odebranie z obu kontraktów z QatarEnegy po 1 mln ton LNG, czyli łącznie 22 dostawy (po 11 z Q-1 i Q-2). Prawdopodobnie kontrakt Qatargas-1 jest kontraktem „płacisz-bierzesz/nie bierzesz”, natomiast Q-2 prawdopodobnie daje możliwość rezygnacji z jego części, ale w przypadku odsprzedaży tych dostaw przez QatarEnergy (nie przez PGNiG! - reeksport jest wykluczony, m.in. jest to konsekwencja formuły DES) stronie 3-ciej po niższej cenie, należy się dopłata, a w przypadku wyższej ceny, dodatkowy zysk jest dla QE. Też mam podejrzenia, że często „podkupującym” był terminal w Zeebrugge(?). Prawdopodobnie w ten sposób w poprzednich latach (2018-2023) nie odbieraliśmy po 22 ładunki w roku, w zamian ssąc amerykańskie LNG w różnych formach zakupów.

Rok 2023 zakończył się liczbą historycznie 131 ogółem dostaw z Ras Laffan. Przy typowym uprzednio wymiarze po 18 rocznie jubileuszowa zaistniałaby w I-2025. Przy obecnie zapowiadającym się wymiarze katarskiego importu 22 ładunki/rok, 150 dostawa z Ras Laffan dopłynie w X/XI!*

Co więcej w kwietniu? Tradycyjnie 2 dostawy od Cheniere Marketing International. I raczej koniec.

IL Knutsen OAS, 4-ty „nasz”, zadebiutował w Zatoce Meksykańskiej załadunkiem w Calcasieu Pass. Zawinął 25.03. W drodze z Dalekiego Wschodu zatrzymał się 29.02. na 1h na redzie Cape Town. Brak papierosów?
Będzie to 6-ta realizacja dostawy „naszym” LNGC od Venture Global, czyli od tego amerykańskiego wytwórcy, który nie realizuje od 01.01.2023 r. naszego kontraktu na 1,5 mln ton/rok, a z którym mamy też podpisany kontrakt (w obecności leworęcznego prezydenta) na 4 mln ton/rok z budowanego terminala Plaquemines Parish. Od kiedy? Miało być od 2023 roku.
Poprzednie 5 dowózek z Calcasieu Pass (żadna do Świnoujścia/Kłajpedy) zostało zrealizowanych dla Niderlandów do Rotterdamu (x2,5), dla Niemiec do FSU/Lubmin(x½), dla Wlk.Brytanii do Isle of Grain i 5-ta dostawa dopływa do Milford Haven - realizuje ją 1-szy „nasz”. Inne ciekawe realizacje naszych są w zestawieniu. Bym zapomniał:  wszystkie …dla bezpieczeństwa narodowego … .

 

Al Huwaila historycznie jako 1-szy Q-Flex zakończył podwójnie okrężną marszrutę wokół Afryki na Bałtyk. Trwała 68 dób: dopłynięcie 36 (11.01.-16.02.) + rozładunek + powrót 31 (17.02.-19.03.). Na różnicę 5 dób pomiędzy dowozem/powrotem, składają się:
- w żegludze z ładunkiem, min 2 doby rezerwy dla planowego zawinięcia, tj. na nieprzewidywane opóźnienia żeglugowe, w tym ewentualnie krótko czasowy postój na „zakup papierosów” na redzie któregoś z portów afrykańskich lub kanaryjskich,
- krótszy czas powrotu o ok. 2 doby, za sprawą większej prędkość w żegludze pod balastem (mniejsze zanurzenie o ok. 2,5 m),
- dodatkowo na tą dysproporcję czasów wpływ miało oczekiwanie przez 1-2 doby w wejściu do Zatoki Adeńskiej na decyzję „którędy”. Al Huwaila płynął w 1-szej 3-ce Q-Flex nie przez: Zatokę Adeńską > Bab al-Mandab > Morze Czerwone > Kanał Sueskie > Morze Śródziemne.

Po powrocie do Zat. Perskiej, krótkim postoju i załadunku, wypłynął 23.03. ponownie do Europy - Rovigo Adriatic LNG. Obecnie z/do Świnoujścia płynie 6 innych Q-Flex (po 3), ale nie pośpieszniej od Al Huwaila.

Wśród krążących wokół Afryki i obserwowanych Q-Flex był 1 Q-Fleet Al Khor. Ten starawy sferyczny metanowiec dał radę wte i wewte, w 61 dób i 8h! Szczegóły marszruty do Barcelony > ¾ wokół Afryki: Ras Laffan (załad./ wypł.) 20-23.01./h0200 → Barcelona (rozład.) 23-24.02. → Ras Laffan 24.03./h1000.

Wacław Sałaban, marzec 2024 roku.

* A może Katar; Katarczycy; QatarEnergy ex-Qatar Petroleum; QatarEnergy LNG ex-Qatargas; Nakilat - Qatar Gas Transport Company Ltd., z okazji 150 dostawy LNG dla Polski; PGNiG/ORLEN; Polskiego LNG/Gaz-Systemu; Terminalu Świnoujście, ową dostawę zrealizuje którymś Q-Fleet? Spośród 10-ki: Al Zubarah; Al Khor; Al Rayyan; Al Wajbah; Broog; Al Wakrah; Zekreet; Doha; Al Bidda; Al Jasra - żaden z nich nie był na Bałtyku! Tak dla jaj, tak dla wyróżnienia, tak dla symboliki, tak dla…obserwatorów rozpływów LNG po Świecie. A nasze stosowne służby, na czas jego zawinięcia do Gazoportu udostępnią dostęp: na Aleję Spieprzaj Dziadu (ex-Ku Morzu), na Falochron Centralny i na plażę…w Gazoporcie?

2 komentarze:

  1. Ponoć jeden z "naszych" był widziany w USA w okolicach Baltimore

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,