Aż 3 dostawy katarskie - to będzie 4-ty przypadek 3 dostaw w miesiącu od początku importu z Ras Laffan. Będą to: 137./Al Sadd/4-ETA 03.04.; 138./Al Gattara/6-ETA 14.04.; 139./Al Utouriya/4-ETA 20.04. Czyli import katarski w IV obsłużą 3 średniaki w liczbie zawinięć na Bałtyk wśród jedn. Q-Flex.
Już wcześniej pisałem, że nietypowy I kw. 2024 w liczbie dostaw katarskich (aż 5!), może zapowiadać tegoroczne odebranie z obu kontraktów z QatarEnegy po 1 mln ton LNG, czyli łącznie 22 dostawy (po 11 z Q-1 i Q-2). Prawdopodobnie kontrakt Qatargas-1 jest kontraktem „płacisz-bierzesz/nie bierzesz”, natomiast Q-2 prawdopodobnie daje możliwość rezygnacji z jego części, ale w przypadku odsprzedaży tych dostaw przez QatarEnergy (nie przez PGNiG! - reeksport jest wykluczony, m.in. jest to konsekwencja formuły DES) stronie 3-ciej po niższej cenie, należy się dopłata, a w przypadku wyższej ceny, dodatkowy zysk jest dla QE. Też mam podejrzenia, że często „podkupującym” był terminal w Zeebrugge(?). Prawdopodobnie w ten sposób w poprzednich latach (2018-2023) nie odbieraliśmy po 22 ładunki w roku, w zamian ssąc amerykańskie LNG w różnych formach zakupów.
Rok 2023 zakończył się liczbą historycznie 131 ogółem dostaw z Ras Laffan. Przy typowym uprzednio wymiarze po 18 rocznie jubileuszowa zaistniałaby w I-2025. Przy obecnie zapowiadającym się wymiarze katarskiego importu 22 ładunki/rok, 150 dostawa z Ras Laffan dopłynie w X/XI!*
Co więcej w kwietniu? Tradycyjnie 2 dostawy od Cheniere Marketing International. I raczej koniec.
IL
Knutsen OAS, 4-ty „nasz”,
zadebiutował w Zatoce Meksykańskiej załadunkiem w Calcasieu Pass. Zawinął
25.03. W drodze z
Dalekiego Wschodu zatrzymał się 29.02. na 1h na redzie Cape Town. Brak papierosów?
Będzie to 6-ta realizacja dostawy „naszym” LNGC od
Venture Global, czyli od tego amerykańskiego wytwórcy, który nie realizuje od
01.01.2023 r. naszego kontraktu na 1,5 mln ton/rok, a z którym mamy też
podpisany kontrakt (w obecności leworęcznego prezydenta) na 4 mln ton/rok
z budowanego terminala Plaquemines Parish. Od kiedy? Miało być od 2023 roku.
Poprzednie 5 dowózek z Calcasieu Pass (żadna do
Świnoujścia/Kłajpedy) zostało zrealizowanych dla Niderlandów do Rotterdamu
(x2,5), dla Niemiec do FSU/Lubmin(x½), dla Wlk.Brytanii do Isle of Grain i 5-ta
dostawa dopływa do Milford Haven - realizuje ją 1-szy „nasz”. Inne ciekawe realizacje
naszych są w zestawieniu. Bym zapomniał: wszystkie …dla bezpieczeństwa narodowego
… .
Al
Huwaila historycznie
jako 1-szy Q-Flex zakończył podwójnie okrężną marszrutę wokół Afryki na
Bałtyk. Trwała 68 dób: dopłynięcie 36 (11.01.-16.02.) + rozładunek + powrót
31 (17.02.-19.03.). Na różnicę 5 dób pomiędzy dowozem/powrotem, składają się:
- w żegludze z ładunkiem, min 2 doby rezerwy dla
planowego zawinięcia, tj. na nieprzewidywane opóźnienia żeglugowe, w tym
ewentualnie krótko czasowy postój na „zakup papierosów” na redzie któregoś z
portów afrykańskich lub kanaryjskich,
- krótszy czas powrotu o ok. 2 doby, za sprawą większej
prędkość w żegludze pod balastem (mniejsze zanurzenie o ok. 2,5 m),
- dodatkowo na tą dysproporcję czasów wpływ miało
oczekiwanie przez 1-2 doby w wejściu do Zatoki Adeńskiej na decyzję „którędy”. Al
Huwaila płynął w
1-szej 3-ce Q-Flex nie przez: Zatokę Adeńską > Bab al-Mandab > Morze Czerwone > Kanał Sueskie > Morze Śródziemne.
Po powrocie do Zat. Perskiej, krótkim postoju i załadunku, wypłynął 23.03. ponownie do Europy - Rovigo Adriatic LNG. Obecnie z/do Świnoujścia płynie 6 innych Q-Flex (po 3), ale nie pośpieszniej od Al Huwaila.
Wśród krążących wokół Afryki i obserwowanych Q-Flex był 1 Q-Fleet Al Khor. Ten starawy sferyczny metanowiec dał radę wte i wewte, w 61 dób i 8h! Szczegóły marszruty do Barcelony > ¾ wokół Afryki: Ras Laffan (załad./ wypł.) 20-23.01./h0200 → Barcelona (rozład.) 23-24.02. → Ras Laffan 24.03./h1000.
Wacław Sałaban, marzec 2024 roku.
* A może Katar; Katarczycy; QatarEnergy ex-Qatar Petroleum; QatarEnergy LNG
ex-Qatargas; Nakilat - Qatar Gas Transport Company Ltd., z okazji 150
dostawy LNG dla Polski; PGNiG/ORLEN; Polskiego LNG/Gaz-Systemu; Terminalu
Świnoujście, ową dostawę zrealizuje którymś Q-Fleet? Spośród 10-ki: Al
Zubarah; Al Khor; Al Rayyan; Al Wajbah; Broog; Al
Wakrah; Zekreet; Doha; Al Bidda; Al Jasra -
żaden z nich nie był na Bałtyku! Tak dla jaj, tak dla wyróżnienia, tak dla
symboliki, tak dla…obserwatorów rozpływów LNG po Świecie. A nasze stosowne
służby, na czas jego zawinięcia do Gazoportu udostępnią dostęp: na Aleję
Spieprzaj Dziadu (ex-Ku Morzu), na Falochron Centralny i na plażę…w
Gazoporcie?
Ponoć jeden z "naszych" był widziany w USA w okolicach Baltimore
OdpowiedzUsuńW Baltimore złom potaniał!
Usuń