Każda zapowiedź zawinięcia tego Q-Flex, o największej nominalnej pojemności załadunkowej (1-ny o zmodyfikowanej konstrukcji wśród 5-ciu jedn. podklasy Q-Flex/SHI), mimo nie dzierżenia rekordu dowiezionego ładunku do Świnoujścia (3-ci; 7-9-ty i 12-13-ty i najmniejszy >1420 GWh), zawsze inspiruje nadzieję na nowy rekord! Tak było i tym razem. Natomiast możliwość poprawy rekordu 1-dobowego terminalowo rozładunku, w efekcie porannego zawinięcia została wykluczona - wyładunek był 2-dobowy.
Jest w 6-ce Q-Flex najczęściej goszczących w Świnoujściu - po 8/9 razy. Jest chronologicznie 11-tym Q-Flex zmuszonym do żeglugi do Europy (4-tym na Bałtyk) z „ominięciem” bezużytecznego Kanału Sueskiego. Wypłynął 10.02. i po 40 dobach (nieśpiesznie - wcześniejsze 3 dowózki trwały po 36 dób), 21.03./h0820 zawinął do Gazoportu. Wejście było we mgle i deszczu.
Wypłynął 22.03./h1435. Dowiózł TYLKO 1421 GWh i jest to 17-ta wielkościowo dostawa oraz nie najmniejsza dowieziona przez Al Ghashamiya. Szkoda, że rozładunek był opóźniony >2 tygodnie! Nie w pełni skompensowana samoregazyfikacja ponownym, statkowym, skraplaniem.
Al
Ghashamiya wielkością
swego 8-go ładunku rozwiewa wszelkie wątpliwości (co innego byłoby po typowej
dostawie konwencjonalnym metanowcem) i po 70% rozładunku, tj. po przeładowaniu ok.
1000 GWh, przez ramiona rozładunkowe przetłoczono 50-cio milionowy kubik LNG*.
Ryzyko, że nie nastąpiło to w tej dostawie jest
znikome, pomimo 3-4-ch
(d)oszacowanych wielkości rozładunków spośród 278 dostaw! Czasowo ten moment
nastąpił po północy 21/22.03.2024 roku. Czyli terminalowo w dobie 21.03.,
kalendarzowo 22.03.
W trakcie 8 lat i ¼
roku (XII 2015 ÷ III 2024) morski import LNG osiągnął 333 TWh = 21,75 mln
ton.
W innej „skali” jest to 2
i ½ rocznego importu LNG nominowanego po 2025/26(?) roku, tj.
8,61 mln ton/rok = 1,66 (QatarEnergy) + 1,45
(Cheniere) + 1,5 + 4 (oba od Venture
Global).
Dotychczasowo: katarski
import (136 dostaw) = 190 TWh
Wytwórczo amerykański
import (120 dostaw) = 122 TWh
Rozkurz importowy (22
dost.) z: Melkøya/14 ład. (nawet
14 w wymiarze TWh to rozkurz);
Point Fortin/3; Bonny/3;
Damietta/1; Punta Europa/1= 21 TWh
Była to dostawa: [278.] - 10 tegoroczna - 136 katarska.
Odczekałem i no cóż, Terminal LNG /Gaz-System /PGNiG
/ORLEN (pomijam
dziennikarstwo kopiuj/wklej) - nikt nie napisał, nie pochwalił się historycznie tak charakterystycznym,
okrągło-liczbowym, wynikiem importu LNG przez Terminal Świnoujście, jak
osiągnięcie wielkości 50 mln m3 LNG!
Czy będzie lepsza okoliczność dla pochwalenia się
społeczeństwu z dokonań tych spółek? W TWh? Czy w tonach? A może w mld m3
gazu ziemnego przed, czy po regazyfikacji (a gdzie dokonanej?)?
Zdecydowanie wymiar w kubikach LNG był
najstosowniejszy! No to czekam na 100 mln m3 LNG.
Też zaprzestano pisać i informować o „naszej”
flocie 4-ch metanowców pływających dla … bezpieczeństwa narodowego!**
Wacław Sałaban, marzec 2024 roku.
* 50 mln liczone od 1-szego technologicznego ładunku inaugurującego
rozruch terminala w dniu 11.12.2015 - Al Nuaman.
** daleki jestem od krytykowania decyzji o wyczarterowaniu 8-miu nowych
i nowoczesnych metanowców na potrzeby naszego importu LNG. Wręcz przeciwnie!
Ale konsekwencje nachalnego, pisiorskiego i politycznego uzasadniania tej
inwestycji, wraz z wyborem politycznych i BEZSENSOWNYCH nazw dla tych jednostek,
nie pominę milczeniem.
Również trwająca, na obecnym etapie
„współpracy”, pomyłka biznesowa z
podmiotem Venture Global (czasami bywa tak w biznesie), nie pomniejsza
sensowności owego czarteru, a neutralizowanie strat/kosztów wypożyczenia
pod-czarterowaniem już pływających XY Knutsen OAS, jest adekwatnym
działaniem biznesowym.
Natomiast
za WYCIE, że … dla bezpieczeństwa narodowego…, i podkreślanie tego
nazewnictwem: LK/GG/SB/IL/JP/IJP, konsekwentnie będę trącać, tykać i wytykać!
ws
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,