piątek, 15 marca 2024

Wreszcie w Europie będzie Q-Max

13.03.2024 roku z Ras Laffan wypłynął 1-szy Q-Max do EU, po ponad 5-ciu miesiącach od ostatniej realizacji dowózki do Europy (Isle of Grain/25-26.10.2023) przez któryś z największych metanowców na Świecie. Wtedy był to Shagra, wypłynął 06.10.2023, obecnie dokądś w Europie płynie Al Dafna.

Zarazem jest obecnie 1-szym Q-Max w rejsie do EU wte i wewte dookoła Afryki. Ale nie historycznie! W okresie IV-VIII 2019 za sprawą zatargu dyplomatycznego Katar/Egipt - wymuszonego przez Arabię Saudyjską, 6 różnych Q-Max-ów zbocznikowało Kanał Sueski w marszrucie wte i wewte. Późniejsze, w III-2021, zaszpuntowanie Kanału Sueskiego przez kontenerowiec Ever Given, jedynie wymusiło w 3-ch przypadkach 1-stronną żeglugę dookólną (wte v wewte) przez Q-Max-y.

14 jednostek klasy Q-Max realizujących dostawy LNG do Europy obserwuję od początku 2017 roku. Statystyka ilościowa zawinięć: 2017/30; 2018/11; 2019/36; 2020/33; 2021/31; 2022/39 (wielkość nie przypadkowa po wybuchu wojny kacapskiej); 2023/18 i obecna 1-sza w 2024 roku jest …199-tą!
Wśród tych 198-miu* aż 149,5 ładunku (w tym 5 współdzielone po ½) było do Milford Haven. Nie jest to COŚ szczególnego. Przypomnę, 14 Q-Max powstało w latach 2008-2010 do obsługi eksportu z Ras Laffan (10,4 mln ton LNG rocznie) do nowo wybudowanego w Walii Terminala South Hook LNG przy Milford Haven (1-szy rozładunek w III-2009 - Tembek/Q-Flex). Obecnie Q-Max-y rzadko zawijają do Wielkiej Brytanii (Milford Haven + Isle of Grain). Katarski LNG został wyparty przez USA.
[np. trwa dowózka z Calcasieu Pass (Venture Global) do Milford Haven z ETA 27.03., realizowana przez „naszego” metanowca dla … bezpieczeństwa narodowego, tzn. dla ciepłej wody w pozaunijnym - brytyjskim kranie!]

Q-Max-y w obserwowanym okresie 7 lat (2017-2023) zawijały do 11-tu terminali europejskich. Poza Milford Haven/South Hook do: Isle of Grain x14; Zeebrugge x11,5, oraz z rozkurzem <1 dostawa/rok: Dunkierka x6; Fos-sur-Mer x5; Sagunto x3; Rotterdam x2,5; Barcelona x2,5; Kartagena x2; LNG Croatia x1 (2x po ½); Montoir x1. Łącznie 16 ładunków było współdzielonych.

Liderami w zawinięciach są: Umm Slal x19; Al Mafyar i Bu Samra po 18. Rzadko bywały  Lijmiliya i Rasheeda po 9/10. Wymienione na początku Shagra i Al Dafna są średniakami po 14 (trwa 15-ta).

Wacław Sałaban, marzec 2024 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,