piątek, 27 marca 2020

Czy I kwartał 2020 w imporcie LNG jest rekordowy?

W historii świnoujskiego terminalu LNG pierwszy kwartał 2020 jest rekordowy, ale wyłącznie w ilości otrzymanych dostaw. Mimo odebranych dziesięciu ładunków, wielkość zaimportowanego LNG w tym czasie nie jest rekordową, ustępuje jej istotnie o solidne 6%.

Nadal rekordowym jest II kw. 2019 roku z dziewięcioma dostawami, w tym z rekordowo sześcioma ładunkami z Ras Laffan -tabela na końcu. Dodatkowym czynnikiem jest fakt, że wśród tych katarskich dostaw aż 4 były zrealizowane jednostkami Q-Flex ze stoczni SHI/HHI (każda >1400 GWh).
Wśród 10 dostaw w omawianym  okresie (I kw.2020), tylko 3 były realizowane przez jednostki Q-Flex, w tym 2 przez metanowce z rodowodem DSME (<1400 GWh). Ta dysproporcja [II kw.2019/I kw.2020] pokazuje efektywność dowozu importowanego LNG dużymi metanowcami. Nie dostawczakami spotów, a właśnie 7 (na 10) takich ładunków było w I kw. 2020 roku.

31.01.2020 roku - trwa rozładunek Arctic Princess w trakcie drugiego zawinięcia w tym roku – 82 dostawa ogółem.

W mijającym kwartale odebraliśmy tylko 3 ładunki od QatarGas, z nominalnych sześciu wg. obu kontraktów katarskich. Jedynym kwartałem, w którym do Świnoujścia dotarła nominalna liczba ładunków (6) w ramach obu umów (Q-II od I 2018), był właśnie II kw. 2019

Drugą okolicznością rekordową ostatniego kwartału była liczba przyjętych ładunków niekatarskich - spotowych, tj. 7 =  4x z USA + 2x z Norwegii + 1x z Trynidad-Tobago.

Trzecią okolicznością rekordową jest różnorodność wytwórców uczestniczących w naszym imporcie w owym czasie - aż 6 różnych terminali eksportowych, w tym 3 debiutujące jako nasi dostawcy: Hackberry (Cameron LNG), Point Fortin (Trynidad-Tobago) i Freeport (planowo 01.04. ma zadebiutować Corpus Christi), oraz tradycyjnie: Ras Laffan, Melkøya i Cove Point.

Mimo trwania od I 2019 roku kontraktu z Cheniere (terminale w Sabine Pass lub Corpus Christi), opiewającego obecnie na 2 ładunki w roku (+zaległy z 2019), w I kw. 2020 nic nie przypłynęło od tego eksportera. Prawdopodobnie ładunek płynący z Corpus Christi [poz. 8 - tabela poniżej] jest tą zaległą dostawą z 2019 roku.

Nie potwierdziły się jesienne zapowiedzi, starego prezesa PGNiG; o częstotliwości odbioru ładunków w I kw. 2020 prawie co tydzień (było 10 ładunków w 13 tygodni), jak również zapowiedź dostawy z Nigerii (Bonny) - zamiast przypłynął Bilbao Knutsen z Trybidadu - Tobago (Point Fortin).


Historyczne kierunki dostaw importowanego LNG do świnoujskiego terminala:

Chronologicznie:
                              - terminal                   - inaugurujący                 - data debiutu                      - dotychczasowa   - typowy czas
                                eksportowy               metanowiec                     [ładunek ogółem]                ilość ładunków      podróży
1.
Ras Laffan
Al Numan
11.12.2015, [01.]
x60
21 dni
2.
Melkøya
Arctic Princess
25.06.2016, [04.]
x11 (10 i 2/5)
7 dni
3.
Sabine Pass
Clean Ocean
07.06.2017, [16.]
x10
16 dni
4.
Cove Point
Hoegh Gallant
13.12.2018, [46.]
x4
14 dni
5.
Hackberry
WilPride,
18.02.2020, [84.]
x1
16 dni
6.
Point Fortin
Bilbao Knutsen
05.03.2020, [86.]
x1
14 dni
7.
Freeport
British Diamond
13.03.2020, [87.]
x1
16 dni
8.
Corpus Christi
Oak Spirit
01.04.2020, [89.]
x1
16 dni


Zestawienie wielkości naszego importu w poszczególnych kwartałach, w latach 2018 - 2020,
tj. od momentu uruchomienia II kontraktu z QatarGas.


ilość dostaw  =
QatarGas + inni
GWh
mln m3 LNG
mln t LNG
mld m3 g.z.
I kw. 2018
4 = 4 + 0
5555
0,834
0,36
0,50
II kw. 2018
7 = 5 + 2
8986
1,349
0,58
0,81
III kw. 2018
5 = 5 + 0
6966
1,046
0,45
0,63
IV kw. 2018
7 = 4 + 3
8327
1,250
0,54
0,75
I kw. 2019
7 = 3 + 4
7973
1,197
0,51
0,72
II kw. 2019
9 = 6 + 3
11458
1,720
0,74
1,03
III kw. 2019
6 = 4 + 2
7743
1,163
0,50
0,70
IV kw. 2019
9 = 5 + 4 (3+2/5^)
10407
1,563
0,67
0,94
I kw. 2020
10 = 3 + 7
10776
1,618
0,70
0,97
^ ładunek współdzielony z Revithoussa/Grecja, [72.] - Arctic Aurora.

II kw 2020 ma potencjał na bycie rekordowym za sprawą 6 dostaw katarskich. Możliwy scenariusz: te 6* ładunków dotrze jako uzupełnienie do „tradycyjnej” ilości 9-ciu w półroczu - tak było w latach 2018-2019, czyli nominalna ilość w kwartale, tzn. bez rezygnacji z dostaw w ramach kontraktu Q-II, z powodu nadpodaży LNG na rynku światowym w trakcie trwającej epidemii koronawirusa (brak chętnych na przejęcie dostawy). Oczywiście musi również nastąpić odbiór min 3-4 dostaw spotowych lub kontraktowych od Cheniere Marketing International.

Wacław Sałaban, 26.03.2020 r.

* Kolejna katarska dostawa już płynie z ETA ok. 08.04.- Al Gattara.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,