W historii świnoujskiego terminalu
LNG pierwszy kwartał 2020 jest rekordowy, ale wyłącznie w ilości otrzymanych dostaw. Mimo odebranych dziesięciu ładunków, wielkość
zaimportowanego LNG w tym czasie nie jest
rekordową, ustępuje jej istotnie o solidne 6%.
Nadal rekordowym jest II kw. 2019 roku z dziewięcioma
dostawami, w tym z rekordowo sześcioma
ładunkami z Ras Laffan -tabela na końcu. Dodatkowym czynnikiem jest fakt, że
wśród tych katarskich dostaw aż 4 były zrealizowane jednostkami Q-Flex ze
stoczni SHI/HHI (każda >1400 GWh).
Wśród 10 dostaw w
omawianym okresie (I kw.2020), tylko 3
były realizowane przez jednostki Q-Flex, w tym 2 przez metanowce z rodowodem
DSME (<1400 GWh). Ta dysproporcja [II kw.2019/I kw.2020] pokazuje
efektywność dowozu importowanego LNG dużymi metanowcami. Nie dostawczakami spotów, a właśnie 7 (na
10) takich ładunków było w I kw. 2020 roku.
31.01.2020
roku - trwa rozładunek Arctic Princess w trakcie drugiego zawinięcia w tym roku
– 82 dostawa ogółem.
W mijającym kwartale
odebraliśmy tylko 3 ładunki od QatarGas, z nominalnych sześciu wg. obu
kontraktów katarskich. Jedynym kwartałem, w którym do Świnoujścia dotarła
nominalna liczba ładunków (6) w
ramach obu umów (Q-II od I 2018), był właśnie II kw. 2019.
Drugą okolicznością rekordową ostatniego kwartału
była liczba przyjętych ładunków niekatarskich - spotowych, tj. 7 = 4x z USA + 2x z Norwegii + 1x z Trynidad-Tobago.
Trzecią okolicznością rekordową jest
różnorodność wytwórców uczestniczących w naszym imporcie w owym czasie - aż 6 różnych terminali eksportowych, w tym
3 debiutujące jako nasi dostawcy: Hackberry (Cameron LNG), Point Fortin (Trynidad-Tobago) i Freeport (planowo 01.04. ma zadebiutować Corpus
Christi), oraz tradycyjnie: Ras Laffan, Melkøya i Cove Point.
Mimo trwania od I 2019 roku kontraktu
z Cheniere (terminale w Sabine Pass lub Corpus Christi), opiewającego obecnie
na 2 ładunki w roku (+zaległy z 2019), w I kw. 2020 nic nie przypłynęło od tego
eksportera. Prawdopodobnie ładunek płynący z Corpus Christi [poz. 8 - tabela poniżej]
jest tą zaległą dostawą z 2019 roku.
Nie potwierdziły się jesienne zapowiedzi,
starego prezesa PGNiG; o
częstotliwości odbioru ładunków w I kw. 2020 prawie co tydzień (było 10 ładunków w 13 tygodni), jak również
zapowiedź dostawy z Nigerii (Bonny) - zamiast przypłynął Bilbao Knutsen z
Trybidadu - Tobago (Point Fortin).
Historyczne kierunki dostaw
importowanego LNG do świnoujskiego terminala:
Chronologicznie:
- terminal -
inaugurujący - data debiutu - dotychczasowa -
typowy czas
eksportowy metanowiec [ładunek
ogółem] ilość ładunków podróży
1.
|
Ras Laffan
|
Al Numan
|
11.12.2015, [01.]
|
x60
|
21 dni
|
2.
|
Melkøya
|
Arctic Princess
|
25.06.2016, [04.]
|
x11 (10 i 2/5)
|
7 dni
|
3.
|
Sabine
Pass
|
Clean Ocean
|
07.06.2017, [16.]
|
x10
|
16 dni
|
4.
|
Cove
Point
|
Hoegh Gallant
|
13.12.2018, [46.]
|
x4
|
14 dni
|
5.
|
Hackberry
|
WilPride,
|
18.02.2020, [84.]
|
x1
|
16 dni
|
6.
|
Point Fortin
|
Bilbao Knutsen
|
05.03.2020, [86.]
|
x1
|
14 dni
|
7.
|
Freeport
|
British Diamond
|
13.03.2020, [87.]
|
x1
|
16 dni
|
8.
|
Corpus
Christi
|
Oak Spirit
|
01.04.2020, [89.]
|
x1
|
16 dni
|
Zestawienie wielkości naszego importu w poszczególnych
kwartałach, w latach 2018 - 2020,
tj. od momentu uruchomienia II kontraktu z QatarGas.
tj. od momentu uruchomienia II kontraktu z QatarGas.
ilość dostaw =
QatarGas
+ inni
|
GWh
|
mln m3
LNG
|
mln t
LNG
|
mld m3
g.z.
|
|
I kw.
2018
|
4 = 4
+ 0
|
5555
|
0,834
|
0,36
|
0,50
|
II kw.
2018
|
7 = 5
+ 2
|
8986
|
1,349
|
0,58
|
0,81
|
III
kw. 2018
|
5 = 5
+ 0
|
6966
|
1,046
|
0,45
|
0,63
|
IV kw.
2018
|
7 = 4
+ 3
|
8327
|
1,250
|
0,54
|
0,75
|
I kw.
2019
|
7 = 3
+ 4
|
7973
|
1,197
|
0,51
|
0,72
|
II kw.
2019
|
9 = 6 + 3
|
11458
|
1,720
|
0,74
|
1,03
|
III
kw. 2019
|
6 = 4
+ 2
|
7743
|
1,163
|
0,50
|
0,70
|
IV kw.
2019
|
9 = 5 + 4 (3+2/5^)
|
10407
|
1,563
|
0,67
|
0,94
|
I kw.
2020
|
10 = 3 + 7
|
10776
|
1,618
|
0,70
|
0,97
|
^ ładunek współdzielony z Revithoussa/Grecja, [72.] - Arctic
Aurora.
II kw 2020 ma potencjał na bycie rekordowym za sprawą
6 dostaw katarskich. Możliwy scenariusz: te 6* ładunków dotrze jako
uzupełnienie do „tradycyjnej” ilości 9-ciu w półroczu - tak było w latach
2018-2019, czyli nominalna ilość w kwartale, tzn. bez rezygnacji z dostaw w
ramach kontraktu Q-II, z powodu nadpodaży LNG na rynku światowym w trakcie trwającej
epidemii koronawirusa (brak chętnych na przejęcie dostawy). Oczywiście musi
również nastąpić odbiór min 3-4 dostaw spotowych lub kontraktowych od Cheniere
Marketing International.
Wacław Sałaban, 26.03.2020 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,