środa, 17 sierpnia 2022

Al Sadd po raz 3

Wpłynął planowo 15.08., ale nietypowo, nie rano tylko w południe (h1215) i ze sporym zanurzeniem 12,4 m. W konsekwencji, wypłynął wieczorem o h1955 (16.08.) po rozładunku LNG o typowym dla tego Q-Flex wymiarze 1375 GWh.



Al Sadd w 3-cim swoim zawinięciu z dostawą [183.] dowiózł 35 tegoroczny ładunek. Czyli w 7,5 miesięcy 2022 roku Terminal Świnoujście odebrał tyle samo dostaw LNG, co w każdym z obu poprzednich lat - w całym 2020 i 2021 było po 35 dostaw. Ale obecne 35 jest zdecydowanie mniejsze wielkościowo i energetycznie!
Jest to też 104. dostawa katarska, ale dopiero 10 w tym roku! Poprzednio w obu latach do połowy sierpnia było po 11 ładunków z Ras Laffan. Natomiast obecna małość energetyczna 35-ciu ładunków spowodowana jest znacznie mniejszym udziałem ładunków z Ras Laffan w obecnych 35 dostawach, w 2022: 10 na 35 (40,27 TWh), a w całym 2021: 19/35 (43,21 TWh), oraz w całym 2020: 18/35 i mała ilość dostaw niekatarskich >1000GWh (41,23 TWh). Energetyczne zrównanie nastąpi odpowiednio po kolejnych 1-2 dostawach.
O powyższych bardzo pozytywnych faktach milczą potęgi: Terminal LNG/Gaz-System/PGNiG. No cóż, trzeba wiedzieć i pamiętać ubiegłoroczne statystyki i …kojarzyć.

Tuż przed przedłużonym kościelno-narodowym weekendem, PGNiG wydała komunikat:
[11.08.2022 Oświadczenie PGNiG do artykułu „Pusty Baltic Pipe. Gazu ze Skandynawii zimą nie będzie”]
W tym komunikacie/oświadczeniu z imienia i nazwiska jest wymieniony jedynie „ten zły” Radosław Omachel. NIKT - żaden korpoludek na etacie (prezeska, rzecznik prasowy, itp.) nie podpisał się pod oświadczeniem zawartym w komunikacie korporacji PGNiG! Komunikat - oświadczenie bezimienne!
Merytorycznie; zwracam uwagę, że już samo napełnienie dennej gaz rurki gazem ziemnym, bez jego tłoczenia (też niezależnie od jego kierunku!), jest stanem prawdy: rurociąg nie będzie PUSTY! Zagazowanie dennej gazrurki podobno trwa.

Uzupełnienie:
PilociMorscySzczecin regularnie zamieszczają zdjęcia ze swoich asyst realizowanych na metanowcach zawijających do Gazoportu Świnoujście. Ostatnio zamieścili ujęcia Al Sadd. Ten Q-Flex został przekazany do eksploatacji w stoczni DSME w 03/2009, jako 23/24 LNGC w tej klasie na 31 jednostek. Czyli jest ok. 1,5 roku przed 3-cim przeglądem klasowym w 2024, a jego wizualny wygląd zatrważa! Czy dopłynie do początku roku 2024? Może PB jest w lepszym stanie od LB?

Wacław Sałaban, sierpień 2022 roku. 



1 komentarz:

  1. Ten komunikat/oświadczenie wydał Paweł,Grażynka,Nikodem i Gustaw czyli PGNiG

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,