wtorek, 4 kwietnia 2023

117-118. dostawa z Ras Laffan

ETA 16. i 27.04.

117 dostawę katarską przywiezie Tembek w swoim 7-mym zawinięciu. ETA 16.04. Wypłynął 26.03. o h0700, czyli zrealizuje czasowo typową dowózkę w 21 dób. 03.04. przepłynął Kanał Sueski.
Od 2018 r. regularnie odwiedza Świnoujście. Pomimo rodowodu z SHI (XI-2007) - ale konstrukcja HHI(!), dostarcza duże ładunki ale nie rekordowe (1412/1413/1416/1414/1407/1408/?? GWh).
Dołączy do 5-ki najczęstszych gości w Gazoporcie Świnoujście: Maran Gas Apollonia x10, + Q-Flex:
Al Nuaman x9, Al Huwaila x8, oraz Al Ghashamiya i Tembek po 7. Kolejne 7 jednostek po x6 (+↓).

118 dostawę katarską przywiezie Al Shamal w swoim 6-tym zawinięciu. ETA 27.04. Wypłynął 31.03. o h2200, czyli zrealizuje nieśpieszną marszrutę - aż w 27 dób.
Od 2017 roku przypływa do Świnoujścia dość nieregularnie - z 3-letnią przerwą: IV-2019 ÷ V-2022. Konstrukcja SHI/I-2008. Dostarcza duże ładunki - większe ↑ (1417/1453/1419/1416/1417/?? GWh), ale … nie rekordowe! Choć ma na koncie bezwzględny rekord: [31.]/10.05.2018/28 dostawa katarska, to czas upływa i wątpliwości trwają - czy ów rekord był możliwym do osiągnięcia?!


* prawdopodobne → wyjaśnienie nietypowości 19-tu dostaw w 2021 r., tj. domknięcie lat 2018-2020.
** czyżby w celu zapewnienia ciepłej wody w kranie do wiosny? A może domknięcie lat 2021-2023?
Czyli po 55 dostaw w każdym 3-leciu obowiązywania obu kontraktów Qatargas-1/2.

Zastanawiający jest dość duży okres (42 doby!) od poprzedniej/ostatniej zrealizowanej dostawy z Ras Laffan, tj. 116-tej katarskiej ([218.], w dniach 05-06.03. przez Umm Al Amad), do pierwszej obecnie zapowiadanej, oraz relatywnie krótki pomiędzy obydwoma zapowiadanymi ↑, tj. tylko 11 dób (oba odstępy liczone po datach zawinięć).
Zastanawiające, tym bardziej, że w poprzednim miesiącu sporo jedn. Q-Flex długawo wyczekiwało na redzie Ras Laffan na załadunek! Skończył się szczyt zimowego sezonu zakupów LNG na półkuli północnej. Pewnie zapowiadane terminy odbiorów „dyktował” odbiorca (?).

*****  ***

Również trudno jest dzisiaj napisać, którą dostawę ogółem zrealizuje Tembek, jako [223.], czy [224.]? Jak również, którą Al Shamal - [224.], czy [225.], a może [226.]?

Wacław Sałaban, kwiecień 2023 roku.

6 komentarzy:

  1. Na majówkę pewnie MGA po raz 11, po majówce pewnie ok. 7.05. niespieszny LK. Trzeba gazu, bo magazyny trzeba napełniać. Niemniej jednak pasuje, żeby coś było jeszcze między 6 a 16 lub 16 a 27.04

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobne podejrzenia. Dodatkowo:
      - obserwuję szczególnego LNGC, płynącego do Europy po załadunku w Ingleside - jego ewentualne zawinięcie ETA 21/22.04., byłoby dla obserwatorów prawie porównywalne z zawinięciem … Q-Max (teraz więcej nie napiszę).
      - zapowiadane 64 dostawy w 2023 roku, to po 16 w kwartale. Po 1-szym jest (-)1, a 2-gi kw. zaczął się nieobficie.

      Usuń
  2. A czy jest możliwość zawinięcia wcześniejszego Al Shamal przy długiej marszrucie niż zgłoszone ETA? Czy takie przypadki się zdarzały?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bywały pojedyncze (1- max 3) przyśpieszenia zawinięć, ale o wymiarze kilkugodzinnym, np. przejęcie pilotów na redzie tuż po północy zamiast planowanego o h0600. Zbyt wiele służb asystuje zawinięciu, co wyklucza ad-hoc przyśpieszenie. Co innego opóźnienie – siła wyższa + łatwiejsze organizacyjnie.

      Usuń
  3. Jest Celsius Charlotte :) 21.04.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm…, nie CCh mam (miałem?) na myśli. Jego 2-gie zawinięcie nie zasługuje na określenie „byłoby dla obserwatorów prawie porównywalne z zawinięciem … Q-Max”. Ale trudno, to pewnie on będzie z ETA 21.04.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,