Jest to sensacyjne zakomunikowanie*, pomimo ogólnej świadomości trwałego od 17 lat przywiązania logistycznego tej jednostki, do norweskiego terminala LNG na wyspie Melkøya w pobliżu Hammerfest tj. od momentu uruchomienia tego terminala w VIII-2007 roku.
Ten klasyczny metanowiec ze sferycznymi zbiornikami, został oddany w IV-2006 w stoczni Nagasaki jako ostatni z 4-ki Arctic+ (ma 18 lat!) i jako 2-gi w Nagasaki. Pozostałe 2 są z Ichihara i Kawasaki (↓).
Od momentu uruchomienia 1-go masowego terminala na Bałtyku w Kłajpedzie /FSRU Independence (X-2014) oraz kolejnych: Świnoujście; Inkoo /FSRU Exemplar; Lubmin /FSU Seapeak Hispania + FSRU Neptune, obserwuję zawinięcia do nich. Również śledzę flotę Arctic+ i ich realizację dowózek.
W tym czasie ↑, a wcześniej nie było celu wpływania, Arctic Lady nie zrealizował żadnej podróży na Bałtyk -na S poza Wielki Bełt. Bywa i to często w Kattegacie, na redzie Skagen oraz Goeteborga, w celu bunkrowania/zaopatrzenia i wyczekiwania na dyspozycje dowozowe. Ale istotą jest zasadniczy akwen bałtycki. Arctic Lady dotychczas nie bywał na Bałtyku, gdyż Equinor (poprzednio Statoil) w tym metanowcu, 1-nym spośród 4 sferycznych Arctic+, nie ma swojej części właścicielskich udziałów! A francuski Total ma! ↓
Wszystkie realizacje dostaw przez Arctic Lady
z terminala Melkøya w okresach:
[od VI-2017 do pożaru we IX-2020 - łącznie 41
dostaw] [od reaktywacji po pożarze w
VI-2022 do teraz - łącznie 23]
odbyte do terminali francuskich: ↓
↓
Fos-sur-Mer 20 radykalna
zmiana →
1
Dunkierka 16 zachowana
regularność 12
Montoir 2 zwiększona sporadyczność
5
+ do Isle of Grain 3 zwiększona sporadyczność
5
W okresie trwania remontu terminala Melkøya po pożarze, przez 7 kwartałów (IX-2020 ÷ VI-2020), Arctic Lady rozwiózł 12 dostaw gościnnie z terminali w Algierii/Egipcie/USA/Nigerii/Katarze po całym Świecie: Taiwan/Dominikana/Bangladesz/ Argentyna/Korea/Indie/Turcja. Na akwenach Europy, poza Morzem Śródziemnym nie bywał, nawet na Morzu Północnym!
Tak, w trakcie mojego śledzenia/archiwizowania ruchu jedn. Arctic+ (od VI-2017), a przed obecną dowózką, Arctic Lady zrealizował 76 (41+12+23) dostaw - w trakcie prawie 7-miu lat.
Wyjątkowość jego niebywania na Bałtyku ukazuje
liczba zawinięć pozostałych Arctic+ do bałtyckich terminali: Kłajpeda
- Świnoujście - Inkoo - FSU Seapeak Hispania/dla Lubmina
Arctic
Princess / Nagasaki 40 5 4 - = 49
Arctic
Voyager / Kawasaki 23 2 1 - = 26
Arctic
Discoverer / Ichihara 20 4 - - = 24
Arctic
Lady / Nagasaki - - - - = 0
Arctic
Aurora / membranowiec 28 2 3 - = 33
Obecnie Arctic Lady po załadunku w Melkøya w
dn. 10-11.04. płynie głosząc w AIS: ETA 20.04. … Mukran!
Będzie to 2-ga historycznie dostawa do FSRU Energos
Power w Mukran - obie z Melkøya (1-sza -Maran Gas Alexandria).
Wacław Sałaban, kwiecień 2024 roku.
PS Oby przejście Wielkiego Bełtu (pod mostem) i trawersowanie Sassnitz przez Arctic Lady, odbyło się w porze dziennej, przy dobrej widoczności i przy schludnym oświetleniu - kamery internetowe!
* W celu maksymalnego uwiarygodnienia sensacyjności tej informacji, specjalnie
podałem szczegółowe dane archiwalne z moich obserwacji ruchu metanowców i
realizowanych przez nie dostaw (dane o metanowcach i ich dowózkach, oraz o bałtyckich
terminalach i odebranych przez nie dostawach).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,