niedziela, 14 kwietnia 2024

Arctic Lady wpłynie na Bałtyk!!!

Jest to sensacyjne zakomunikowanie*, pomimo ogólnej świadomości trwałego od 17 lat przywiązania logistycznego tej jednostki, do norweskiego terminala LNG na wyspie Melkøya w pobliżu Hammerfest tj. od momentu uruchomienia tego terminala w VIII-2007 roku.


Ten klasyczny metanowiec ze sferycznymi zbiornikami, został oddany w IV-2006 w stoczni Nagasaki jako ostatni z 4-ki Arctic+ (ma 18 lat!) i jako 2-gi w Nagasaki. Pozostałe 2 są z Ichihara i Kawasaki (↓).

Od momentu uruchomienia 1-go masowego terminala na Bałtyku w Kłajpedzie /FSRU Independence (X-2014) oraz kolejnych: Świnoujście; Inkoo /FSRU Exemplar; Lubmin /FSU Seapeak Hispania + FSRU Neptune, obserwuję zawinięcia do nich. Również śledzę flotę Arctic+ i ich realizację dowózek.

W tym czasie ↑, a wcześniej nie było celu wpływania, Arctic Lady nie zrealizował żadnej podróży na Bałtyk -na S poza Wielki Bełt. Bywa i to często w Kattegacie, na redzie Skagen oraz Goeteborga, w celu bunkrowania/zaopatrzenia i wyczekiwania na dyspozycje dowozowe. Ale istotą jest zasadniczy akwen bałtycki. Arctic Lady dotychczas nie bywał na Bałtyku, gdyż Equinor (poprzednio Statoil) w tym metanowcu, 1-nym spośród 4 sferycznych Arctic+, nie ma swojej części właścicielskich udziałów! A francuski Total ma! ↓

Wszystkie realizacje dostaw przez Arctic Lady z terminala Melkøya w okresach:
[od VI-2017 do pożaru we IX-2020 - łącznie 41 dostaw]      [od reaktywacji po pożarze w VI-2022 do teraz - łącznie 23]
odbyte do terminali francuskich:                                                                                                
Fos-sur-Mer                                      20                    radykalna zmiana                                     1
Dunkierka                                         16                    zachowana regularność                              12
Montoir                                               2                    zwiększona sporadyczność                          5
+ do Isle of Grain                               3                    zwiększona sporadyczność                          5

W okresie trwania remontu terminala Melkøya po pożarze, przez 7 kwartałów (IX-2020 ÷ VI-2020), Arctic Lady rozwiózł 12 dostaw gościnnie z terminali w Algierii/Egipcie/USA/Nigerii/Katarze po całym Świecie: Taiwan/Dominikana/Bangladesz/ Argentyna/Korea/Indie/Turcja. Na akwenach Europy, poza  Morzem Śródziemnym nie bywał, nawet na Morzu Północnym!

Tak, w trakcie mojego śledzenia/archiwizowania ruchu jedn. Arctic+ (od VI-2017), a przed obecną dowózką, Arctic Lady zrealizował 76 (41+12+23) dostaw - w trakcie prawie 7-miu lat.

Wyjątkowość jego niebywania na Bałtyku ukazuje liczba zawinięć pozostałych Arctic+ do bałtyckich terminali:                          Kłajpeda   Świnoujście   -     Inkoo  -  FSU Seapeak Hispania/dla Lubmina
Arctic Princess / Nagasaki    40                    5                      4                      -                                  = 49
Arctic Voyager / Kawasaki     23                    2                      1                      -                                  = 26
Arctic Discoverer / Ichihara  20                    4                      -                       -                                  = 24
Arctic Lady / Nagasaki             -                     -                      -                       -                                  =   0
Arctic Aurora / membranowiec     28                    2                      3                      -                                  = 33

Obecnie Arctic Lady po załadunku w Melkøya w dn. 10-11.04. płynie głosząc w AIS: ETA 20.04. … Mukran!
Będzie to 2-ga historycznie dostawa do FSRU Energos Power w Mukran - obie z Melkøya (1-sza -Maran Gas Alexandria).

Wacław Sałaban, kwiecień 2024 roku.

PS Oby przejście Wielkiego Bełtu (pod mostem) i trawersowanie Sassnitz przez Arctic Lady, odbyło się w porze dziennej, przy dobrej widoczności i przy schludnym oświetleniu - kamery internetowe!

* W celu maksymalnego uwiarygodnienia sensacyjności tej informacji, specjalnie podałem szczegółowe dane archiwalne z moich obserwacji ruchu metanowców i realizowanych przez nie dostaw (dane o metanowcach i ich dowózkach, oraz o bałtyckich terminalach i odebranych przez nie dostawach).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,