Po zaskakującej
zapowiedzi o celu podróży na przełomie drugiej/trzeciej dekady września, Patris popłynął do Brazylii, gdzie w
porcie Salvador dokonał rozładunku w dniach 06-08.10. i następnie zawrócił w
kierunku Sabine Pass. Wejście do terminala eksportowego odbyło się prosto z marszu, sam załadunek trwał od
20.10. h1530 (CEST) do 22.10. h0300.
Początkowo metanowiec Patris, wypływając ponownie z Sabine
Pass, w AIS sygnalizował port docelowy…Sabine Pass ETA 18.11.2019, po
kilkunastu godzinach żeglugi zadeklarował ponownie Świnoujście ETA 18.11.2019
h2300 CET. Będzie to nieśpieszna żegluga :-)
Ale uwaga: ostatnio w
ewentualną dostawę amerykańskiego LNG dla Ukrainy przez Polskę wmieszała się
polityka prezydentów z tzw. układu USA-Polska-Ukraina, który zaczął trzeszczeć
za sprawą dwóch skrajnych prezydentów i na szczęcie z milczącym trzecim, gdyż ów
…cały czas, zawsze i wszędzie UCZY się!
Do momentu zakończenia rozładunku w świnoujskim gazoporcie wszystko może się zdarzyć
z ładunkiem dla Ukrainy :-)
Patris, wypływając w omawiany rejs, mijał się na podejściu z Al
Kharsaah (pod balastem),
który dwie godziny później zakotwiczył na redzie Sabine Pass, 22.10. o h 0800
CEST.
- - -
Zatoka-fiord Sarnesfjorden
opodal Honningsvåg, w której zimą-wiosną 2018/19 dokonywano przeładunków LNG
statek-statek z Yamamlmax-ów na jednostki rozwożące. Patris uczestniczył w
ponad 10-ciu takich operacjach logistycznych. Zdjęcie z 11.05.2019 r.
Operacja statek-statek: Boris
Davydov > Patris (oba zdjęcia z 01.02.2019). Był to 133. ładunek ogółem z projektu
Yamal LNG, 37. przeładunek w Sarnesfjorden, 5. w którym uczestniczył Patris
(dostawę dowiózł do Milford Haven), ale najistotniejsze w tej operacji
logistycznej, to debiut dziewiątego Yamalmaxa, Boris Davydov, w żegludze z
ładunkiem :-)
[regularne
i szczegółowe obserwacje rozpływu jamalskich dostaw zakończyłem na 163
ładunku pod koniec marca 2019 - po 16
miesiącach od uruchomienia terminala Sabetta].
Patris to trzeci nowy (oddanie do eksploatacji w 2018 roku) i
nowoczesny metanowiec, o obecnie standardowej pojemności wynoszącej ponad 170
tys.m3, który odwiedzi Świnoujście.
Tymi trzema nówkami dowożącymi LNG do świnoujskiego
terminala były i będzie:
- Flex Rainbow oddany do eksploatacji 09.07.2018 w stoczni SHI,
- GasLog Hong Kong, pierwsza połowa 2018 w HHI,
- Patris, początek 2018 - DSME.
Tak się złożyło, że cała trójka
reprezentuje trzy stocznie południowokoreańskie, kluczowe na Świecie.
Na koniec pytanie, który
metanowiec z dotychczas odwiedzających Świnoujście jest najstarszym w tej
grupie? Dla ułatwienia pomińmy te ze zbiornikami sferycznymi tzn. Arctic
Discoverer/ +Princess/ +Voyager - wszystkie są z 2006 roku, ale Arctic Princess
jest ze stycznia :-)
Wacław Sałaban, październik 2019 r.
PS Trzeba
się wybrać z aparatem fotograficznym na to listopadowe zawinięcie :-)
Prawo i sprawiedliwość z kłamstwem policzy głosy!
Nieważne, kto głosuje, ważne, kto liczy głosy.
Z tymi zmianami w AIS mogło być tak: Patris z góry miał zaplanowane 2 rejsy - pierwszy do Brazylii, drugi do Polski; oba z ładunkami z Sabine Pass. Jednak oficer na mostku wpisał omyłkowo (albo jemu ktoś źle podał) jako pierwsze "PLSWI" i dopiero potem się zreflektowano. To jednak nie tłumaczy czemu w międzyczasie AIS ogłaszał Kapsztad.
OdpowiedzUsuńChyba, że koncepcją, wpisującego w AIS, była marszruta z SP, wzdłuż wybrzeży brazylijskich do Kapsztadu, i przez Suez oraz Gibraltar na Bałtyk. Wtedy ów czas dwóch miesięcy byłby optymalnym :-)
UsuńMam pewne wyjaśnienie owego początkowego komunikatu „Swinoujscie ETA 19.11.”, podczas wypływania Patris z ładunkiem do Brazylii, ale nie napiszę tego w komentarzu, z uwagi na jego …buńczuczność! Zapraszam do kontaktu mailowego :-)
OdpowiedzUsuń