wtorek, 22 października 2019

A jednak Patris płynie do Świnoujścia (?!)

Po zaskakującej zapowiedzi o celu podróży na przełomie drugiej/trzeciej dekady września, Patris popłynął do Brazylii, gdzie w porcie Salvador dokonał rozładunku w dniach 06-08.10. i następnie zawrócił w kierunku Sabine Pass. Wejście do terminala eksportowego odbyło się prosto z marszu, sam załadunek trwał od 20.10. h1530 (CEST) do 22.10. h0300.

Początkowo metanowiec Patris, wypływając ponownie z Sabine Pass, w AIS sygnalizował port docelowy…Sabine Pass ETA 18.11.2019, po kilkunastu godzinach żeglugi zadeklarował ponownie Świnoujście ETA 18.11.2019 h2300 CET. Będzie to nieśpieszna żegluga :-)

Ale uwaga: ostatnio w ewentualną dostawę amerykańskiego LNG dla Ukrainy przez Polskę wmieszała się polityka prezydentów z tzw. układu USA-Polska-Ukraina, który zaczął trzeszczeć za sprawą dwóch skrajnych prezydentów i na szczęcie z milczącym trzecim, gdyż ów …cały czas, zawsze i wszędzie UCZY się! Do momentu zakończenia rozładunku w świnoujskim gazoporcie wszystko może się zdarzyć z ładunkiem dla Ukrainy :-)

Patris, wypływając w omawiany rejs, mijał się na podejściu z Al Kharsaah (pod balastem), który dwie godziny później zakotwiczył na redzie Sabine Pass, 22.10. o h 0800 CEST.
- - -

Zatoka-fiord Sarnesfjorden opodal Honningsvåg, w której zimą-wiosną 2018/19 dokonywano przeładunków LNG statek-statek z Yamamlmax-ów na jednostki rozwożące. Patris uczestniczył w ponad 10-ciu takich operacjach logistycznych. Zdjęcie z 11.05.2019 r.
Operacja statek-statek: Boris Davydov > Patris (oba zdjęcia z 01.02.2019). Był to 133. ładunek ogółem z projektu Yamal LNG, 37. przeładunek w Sarnesfjorden, 5. w którym uczestniczył Patris (dostawę dowiózł do Milford Haven), ale najistotniejsze w tej operacji logistycznej, to debiut dziewiątego Yamalmaxa, Boris Davydov, w żegludze z ładunkiem :-)
[regularne i szczegółowe obserwacje rozpływu jamalskich dostaw zakończyłem na 163
 ładunku pod koniec marca 2019 - po 16 miesiącach od uruchomienia terminala Sabetta].

Patris to trzeci nowy (oddanie do eksploatacji w 2018 roku) i nowoczesny metanowiec, o obecnie standardowej pojemności wynoszącej ponad 170 tys.m3, który odwiedzi Świnoujście.
Tymi trzema nówkami dowożącymi LNG do świnoujskiego terminala były i będzie:
- Flex Rainbow oddany do eksploatacji 09.07.2018 w stoczni SHI,
- GasLog Hong Kong, pierwsza połowa 2018 w HHI,
- Patris, początek 2018 - DSME.
Tak się złożyło, że cała trójka reprezentuje trzy stocznie południowokoreańskie, kluczowe na Świecie.

Na koniec pytanie, który metanowiec z dotychczas odwiedzających Świnoujście jest najstarszym w tej grupie? Dla ułatwienia pomińmy te ze zbiornikami sferycznymi tzn. Arctic Discoverer/ +Princess/ +Voyager - wszystkie są z 2006 roku, ale Arctic Princess jest ze stycznia :-)

Wacław Sałaban, październik 2019 r.

PS Trzeba się wybrać z aparatem fotograficznym na to listopadowe zawinięcie :-)


Prawo i sprawiedliwość z kłamstwem policzy głosy!
Nieważne, kto głosuje, ważne, kto liczy głosy.

3 komentarze:

  1. Z tymi zmianami w AIS mogło być tak: Patris z góry miał zaplanowane 2 rejsy - pierwszy do Brazylii, drugi do Polski; oba z ładunkami z Sabine Pass. Jednak oficer na mostku wpisał omyłkowo (albo jemu ktoś źle podał) jako pierwsze "PLSWI" i dopiero potem się zreflektowano. To jednak nie tłumaczy czemu w międzyczasie AIS ogłaszał Kapsztad.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba, że koncepcją, wpisującego w AIS, była marszruta z SP, wzdłuż wybrzeży brazylijskich do Kapsztadu, i przez Suez oraz Gibraltar na Bałtyk. Wtedy ów czas dwóch miesięcy byłby optymalnym :-)

      Usuń
  2. Mam pewne wyjaśnienie owego początkowego komunikatu „Swinoujscie ETA 19.11.”, podczas wypływania Patris z ładunkiem do Brazylii, ale nie napiszę tego w komentarzu, z uwagi na jego …buńczuczność! Zapraszam do kontaktu mailowego :-)

    OdpowiedzUsuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,