niedziela, 29 grudnia 2019

Lista

Ukazała się nowa: lista statków, posiadających aktualną autoryzację do zawinięcia do Terminalu LNG w Świnoujściu.

Stare (poprzednie) zestawienie, z końca 2018 roku, zawierało 24 nazwy i miało braki w postaci trzech nazw: Onaiza, Al Ghashamiya i Arctic Voyager (wszystkie zawijały w I połowie 2018 roku) oraz wymieniało nazwy jednostek Al Sahla i Al Safliya, które do dzisiaj nie zawinęły do Świnoujścia.

- 22 z poprzedniej listy (bez dwóch, które nie zawinęły - czyżby utraciły czasową autoryzację?),
- 3 nazwy poprzednio brakujące i powyżej wymienione,
- 13* nazw jednostek debiutujących w 2019 roku, ale bez ostatniej, GasLog Greece. Brakuje również nazwy jednostki zapowiadanego, inaugurującego zawinięcia w 2020 roku, tj. BW Pavilion Leeara.
- oraz 4 nazwy jednostek jeszcze nie zawijających do Świnoujścia: British Listener (DSME-2018), Cool Voyager (SHI-2013), Seri Camar ↓ (HHI-2018), Dukhan ↓↓ (Mitsui -2004), co należy traktować jako zapowiedź ich przypłynięcia (!), lub jako zamierzone ale nie zrealizowane zawinięcia (?).


Pierwsze dwie z wymienionych jednostek to typowe metanowce membranowe i konwencjonalne, natomiast pozostałe dwie z anonsowanych, wbrew pozorom (wizualnym), oraz czternastoletniej skrajności rocznikowej, są jednostkami ze zbiornikami sferycznymi. Obie jednostki zasadniczo operują na Dalekim Wschodzie, na wodach europejskich bywają szczególnie rzadko. Więcej przy okazji ich zawinięcia. Te 2 metanowce są godne specjalnego obfotografowania na naszych wodach.


Cieszy aktualizacja tej listy, ale dlaczego odstąpiono od dotychczasowej, chronologicznej kolejności na liście, na rzecz NIC nie wnoszącej, alfabetycznej?

Wacław Sałaban, grudzień 2019 r.

PS Styczniowe zawinięcie BW Pavilion Leeara z 79. dostawą LNG, będzie zarazem 40 zawinięciem różnego metanowca.

* 14 debiutów w 2019 roku, w kolejności chronologicznej: Iberica Knutsen; Flex Rainbow, Al Utouriya; GasLog Hong Kong; Arctic Aurora; Maran Gas Sparta; Oak Spirit; Al Aamriya; Hoegh Giant; Duhail; Al Bahiya; Patris; Maran Gas Posidonia i nieujęty GasLog Greece.



„Ta potrzeba Kaczyńskiego dominacji za wszelką cenę powoduje, że jest otwarty na zło po to, aby osiągnąć swoje cele i śmiem twierdzić, że wiem to, obserwowałem to z bliska, że czerpie z tego osobliwą przyjemność, kiedy może ludzi go otaczających upokorzyć, sprowadzić na możliwie niski poziom po to, żeby byli wobec niego w pełni dyspozycyjni.”  [Donald Tusk].

4 komentarze:

  1. Na pierwszy rzut oka Dukhan zbliżony jest do Q-Fleet - zarówno konstrukcją (i japońskim pochodzeniem), jak i malowaniem. Czy dobrze myślę, że możemy się spodziewać w Świnoujściu spotu z Kataru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Flota Q-Fleet liczy 10 jednostek, powstałych w 3 stoczniach japońskich (Ichihara, Nagasaki, Kawasaki) w latach 1996-2000, pływających pod banderą Japonii.
      Dukhan powstał w 2004 w stoczni Ichihara, pływa pod banderą Liberii i chyba napędem nie są turbiny gazowe (?).Trudno coś przewidywać w kontekście tego metanowca, ale kibicuję jego zawinięciu :-)

      Usuń
  2. Znalazłem gdzieś w raportach rocznych Międzynarodowej Unii Gazowej (IGU) oraz GIIGNL dane, z których wynika że Dukhan ma turbiny. Właścicielem i zarządcą jest japoński Mitsui OSK Lines (MOL) - tak jak w przypadku niektórych Q-Fleet'ów (Al Bidda, Al Wajbah, Al Wakrah, Al Zubarah).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za weryfikację o napędzie Dukhana. Również przeszukiwałem swoje źródła info, ale nie znalazłem jednoznacznej informacji o turbinie. W zestawieniach zamieściłem info o dostawcy 80 ładunku :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,