środa, 24 czerwca 2020

Al Safliya dostarczy 100 ładunek!

Al Safliya, debiutując jako 25 jednostka Q-Flex, dowiezie jubileuszową 100 dostawę i zarazem 67 z Ras Laffan. O samym jubileuszu w tym wpisie będzie niewiele - innym razem. Ten wpis zasadniczo będzie o metanowcu i groźbie …plażowego eventu w dniu 03.07.2020 roku :-)

27.05.2020 r. - najbardziej świeże zdjęcie Al Safliya wyszukane w sieci - postój w Gibraltarze w celu bunkrowania,
 podczas powrotu z Milford Haven, w ramach podróży poprzedzającej setną dostawę do Świnoujścia.

Al Safliya jest z grupy czterech najstarszych (X-XI 2007) i dwóch pierwszych Q-Flex powstałych w stoczni DSME (wraz z Al Ruwais). Jest w grupie Q-Flex najrzadziej zawijających na wody europejskie w ostatnich dwóch latach tj. 6-8 razy przy 11-13 dla częstych gości. Nie potrafię znaleźć sensownego związku przyczynowo skutkowego tej dysproporcji :-)

20.11.2007 r. - dla przeciwwagi, najstarsze zdjęcie z czasu przekazywania Al Safliya do eksploatacji.

Po 3 VII pozostanie już tylko 6 Q-Flex dotychczas nie zawijających do Gazoportu Świnoujście i są to: Al Thumama, Al Sahla, Al Rekayyat (3x HHI), Fraiha, Al Karaana (2x DSME) i Al Kharsaah (SHI).
Oczywiście, to one zasadniczo tworzą tę podgrupkę z rzadkimi zawinięciami do Europy.

Z Al Safliya jest związana ciekawostka dotycząca Świnoujścia. Ten metanowiec figurował do XII 2019 na liście jednostek wstępnie autoryzowanych do zawinięcia do świnoujskiego terminalu. Były takie dwie jednostki (+Al Sahla), którym cofnięto te dopuszczenia w wyniku nieskonsumowania owej wstępnej autoryzacji. Prawdopodobnie obie te jednostki miały planowane zawinięcia na Bałtyk jesienią 2018 roku, ale w wyniku rezygnacji z odbioru dostaw katarskich w owym czasie zaplanowane dla nich marszruty zakończyły się w innych terminalach. :-)

Al Safliya jest typowym wyrobnikiem Q-Flex, ale w ubiegłym roku wyróżnił się bardzo nietypową marszrutą zrealizowaną dookoła Świata, wraz z testowaniem przejścia nowego Kanału Panamskiego (stary nie jest dostępny z uwagi na gabaryty Q-Flex), oraz z testowaniem załadunku w terminalu Sabina Pass. Całą tą marszrutę wnikliwie obserwowałem i obszernie opisałem, domyślając się głównego celu tej podróży :-) Jej finał odbył się równo rok temu. Nie zainteresowanym tym wątkiem sugeruję przejść do następnego akapitu :-)

          - Al Safliya testerem? [09.05.2019],
                      - Obserwacja [11.05.2019],
                                 - Konstrukcja Q-Flex jest panaMax-em! [13.05.2019],
                                             - Intrygująca podróż Al Safliya [27.05.2019],
                                                         - Co i w jakim celu testuje Al Safliya? [03.06.2019],
                                                                    - 6. Wpis o okrążaniu Ziemi przez Al Safliya [26.06.2019].

* * *

Setne zawinięcie nastąpi 03.07.2020 roku, ale ETA h0400 tj. moment przejęcia pilotów przy pławach N1/N2, jednoznacznie sugeruje przyspieszenie wpłynięcia do gazoportu o 2h, czyli przed h0700, zamiast typowej h0900. Długi dzień sprzyja temu przyspieszeniu - debiut metanowca wymaga pory dziennej!
Również ostatnio rzadko obserwowany krótki, 21 dobowy, czas marszruty Ras Laffan → Świnoujście (wypłynięcie nastąpiło 12.06. o h0100), świadczy o …pośpiechu!
Do czego? Dla czego?
Dla przedpołudniowego, no oczywiście piątkowego, plażowego eventu polityczno-medialnego! Ale tym razem bez ambasador USA, gdyż to nie będzie dostawa amerykańskiego LNG i nie 04.07.! :-)
3 lipca oczekuję długotrwałego, ulewnego opadu, w wyniku zderzenia mas powietrza zwrotnikowego z polarnomorskim nad zachodnim wybrzeżem Polski :-) Ostatnio deszcze zaniedbały tę część kraju…

Wacław Sałaban, czerwiec 2020 roku.

PS Dążący do reelekcji poddał się i w ramach ruchu bezwizowego zdezerterował do USA. Może nie wróci? Może będzie toczył rozmowy w Waszyngtonie, na temat możliwości budowy floty metanowców dla PŻM, przez amerykański kapitał, na podstawie amerykańskiego projektu, przez amerykańskie stocznie? To jest stosownie proporcjonalna koncepcja do planu budowy promu przez pis, według polskiego projektu, w polskiej stoczni. A może pojechał położyć już stępkę pod pierwszy polsko-amerykański metanowiec? Powstrzymam się z napisaniem propozycji jego sojuszniczej nazwy… :-)
To ile masowych metanowców powstało w amerykańskich stoczniach?
Ile ich pływa we flocie Stanów Zjednoczonych pod amerykańską banderą?


PAMIETAJ!      :-)

4 komentarze:

  1. Stacja Pilotowa zmieniła godzinę wejścia pilotów na pokład z 4:30 na 6:00.
    Al Safliya w sygnale ogłasza też godzinę szóstą. Czyżby zrezygnowano z okolicznościowego wiecu wyborczego na plaży?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądzę. Natomiast ZMPSiŚ od kilku godz.:
      "TERMINAL LNG
      Kapit WSA Al Safliya LNG s-z R pod wyładunkiem" > !!!...!
      Będę w Szczecinie ale do Świnoujścia się nie wybieram na to zawinięcie :-)

      Usuń
  2. Domyślam się, że należy życzyć:
    Stopy wody pod kilem i pomyślnych wiatrów na Fryderyku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za życzenia i … osobiście przekażę wypływającej Załodze :-)
      Bryg faktycznie w sobotę rozpoczyna wstrzymany sezon rejsowy.
      Natomiast mój pobyt w Szczecinie będzie dużo prozaiczniejszy :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,