poniedziałek, 21 grudnia 2020

Po ostatniej bytności w pobliżu Gazoportu Świnoujście

Spostrzeżenia dotyczące nowo pozyskanych terenów Polskiego LNG S.A. i falochronu centralnego w Świnoujściu, którego właścicielem jest Urząd Morski w Szczecinie.

Wygrodzony i obecnie niedostępny teren, tzn. plażę, wydmy i teren zalesiony, równoległe do ulicy Ku Morzu, a rozciągające się pomiędzy falochronami centralnym i wschodnim, tradycyjnie dozoruje SUFO (specjalistyczna uzbrojona formacja ochronna).
Wody wokół gazoportu patroluje Straż Graniczna, a w czasie pobytu metanowca na Zat. Pomorskiej i w gazoporcie na redę ma w zwyczaju wypływać Marynarka Wojenna, bramę na falochron centralny tuż po zawinięciu gazowca zamyka pracownik Urzędu Morskiego, a nasadę falochronu dozoruje (to kolejna nowość!) policyjny mikrobus.

Czy postawienie bramy, wzmożone jej dozorowanie oraz zakaz pobytu na falochronie, to blady strach przed czerwonymi błyskawicami Strajku Kobiet?


Spostrzeżenie kartograficzne.
Między moimi kolejnymi bytnościami na warszowskiej plaży minęło ponad 10 miesięcy (I/II-XII 2020). W tym czasie nastąpiło znaczne zapiaszczenie wejścia na plażę i jej rozrost, zwłaszcza w kierunku nasady falochronu wschodniego. Wzrost szerokości plaży i wypłycenia u nasady, szacuję łącznie na około +50m i nie było to przy jakimś szczególnie niskim poziomie wody (stan 500 cm o h0900 11.12.).

W tym samym czasie, nie opisany stateczek UM Szczecin, ale znany mi z widzenia (może ktoś zna jego znaki), metodą macania dziobem skraju wypłycenia, kilkukrotnie „taranował” mieliznę - poniżej ujęcie tuż po „wyhamowaniu” na skraju mielu. Robił to w małym oddaleniu od falochronu (30-50 m), tak jakby badał przy falochronie, jak daleko można dojść po dnie w głąb zatoki. Przy niskim stanie poziomu morza można już znacznie się zbliżyć do trawersu pawęży metanowca parkującego po drugiej stronie falochronu. No cóż, niech się miel śpiesznie rozrasta w kierunku Międzyzdrojów.

Wacław Sałaban, grudzień 2020 roku.

PS 25.11.2020 KOMUNIKAT Polskie LNG

„W związku z informacjami, które pojawiły się w ostatnich dniach w przestrzeni medialnej, informujemy, że spółka Polskie LNG w porozumieniu z właścicielem falochronu centralnego w Świnoujściu, Urzędem Morskim w Szczecinie, w miejsce dotychczasowego szlabanu, który ograniczał dostęp do tego obiektu, zamontowała bramę wraz z ogrodzeniem. Brama ta jest i będzie otwarta dla mieszkańców Świnoujścia i turystów, z wyjątkiem okresów czasu, gdy na terminalu będą rozładowywane statki z gazem LNG (kwestie bezpieczeństwa). [dopisek ws: Logika bezczelności.]
Montaż tej infrastruktury był związany z wymogami prawnymi, dotyczącymi zapewnienia bezpieczeństwa na obiektach hydrotechnicznych, takich jak falochron, oraz kwestią zabezpieczenia terenu pod budowę i użytkowania nowego nabrzeża dla statków, które powstanie w ramach Programu Rozbudowy.”



2 komentarze:

  1. Stateczek to k/h "Hydrograf 26" - faktycznie jednostka hydrograficzna UM Szczecin. Wykonywała coroczny sondaż falochronu wschodniego jak i centralnego. Wschodnia strona falochronu centralnego jest faktycznie mocno zapiaszczona. W tym miejscu będzie budowane następne stanowisko LNG, ale powyższe prace hydrograficzne nie miały z tym nic wspólnego. Tam (tzn. obrotnica i stanowisko LNG) pracę hydrograficzne prowadzi ZMPSS jednostką "Hydrograf 4" (nie nadający w systemie AIS)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za uzupełnienie i komentarz.
      Mała tylko poprawka, aby logiczność (wpis + komentarz) była zachowana: „…Wschodnia strona falochronu centralnego TEŻ jest faktycznie mocno zapiaszczona.”… :-)

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,