środa, 22 stycznia 2020

Arctic Princes powtórnie w styczniu

Dwukrotne zawinięcie do Świnoujścia tego samego metanowca w ramach jednego miesiąca kalendarzowego (14.01. i ETA 31.01.) jest ciekawostką, ale jest to możliwe wyłącznie dla dostaw norweskich  :-)

Innym ciekawym aspektem obserwacyjnym logistyki morskiego LNG są realizacje kolejnych dwóch dostaw tym samym metanowcem, nieprzedzielone dowózką gdzie indziej.
W tej dyscyplinie Arctic Princess, ze swoimi dostawami [80.] ÷ [82.] w styczniu 2020 (Melkøya > Świnoujście > Melkøya > Świnoujście), nie jest tak szczególnym przypadkiem, gdyż pierwszym był Al Nuaman, który zrealizował raz za razem dostawy rozruchowe [1.] ÷ [2.]. Również promową logistykę wykonał Hoegh Gallant z dostawami [46.] ÷ [49.], ale było to z dwóch niesąsiadujących terminali amerykańskich Cove Point i Sabine Pass.
Już wyjaśniam, obie dostawy zrealizowane przez Duhail [69.] ÷ [78.] przedzieliła nieodległa dostawa z Ras Laffan do hinduskiego Dahej :-)

* * *

Tymczasem FSRU MARSHAL VASILEVSKIY systematycznie walcuje morze (tłumi falowanie!) w południowo-wschodnim narożniku Bałtyku. Trwa to już od ponad dwóch tygodni > Zimowy tłok metanowców na Bałtyku.

  
Wacław Sałaban, styczeń 2020 r.

7 komentarzy:

  1. Cytat: "...jest to możliwe wyłącznie dla dostaw norweskich."
    Teoretycznie jest jeszcze możliwość dostaw w jednym miesiącu, przez ten sam metanowiec, w przypadku spotów z Rotterdamu, Zeebrugge lub z innego gazoportu w Zachodniej Europie (mam na myśli przeładunki).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    2. Dwie dostawy z algierskiego Sonatrach Skikda LNG Terminal, w jednym miesiącu tym samym metanowcem, są możliwe. Z Sabetty również, gdyż jedna okrężna podróż to 20 dób. Innych producentów LNG w pobliżu nie ma. A reeksport to inna bajka :-)

      Usuń
    3. Chciałbym tu wspomnieć że z terminali Arzew i Bethioua łatwiej było by zrealizować 2 dostawy pod rząd. Te bowiem leżą bliżej Gibraltaru, o jakieś 370 mil morskich. Przy średniej prędkości 17 węzłów trzykrotne (2x z ładunkiem, 1 raz po ładunek) pokonanie tego odcinka to ok. 65 godzin.

      Usuń
    4. :-) identyczny błąd popełniłem powyżej i musiałem usunąć komentarz.
      W ramach dwóch kolejnych dostaw w miesiącu, trzeba liczyć podróż okrężną dwóch zawinięć jako: Świ>term.import.>Świ. Czyli skrócenie trasy, bo terminal bliżej Gibraltaru, to 2x 370Mm :-)

      Usuń
  2. Koniec ćwiczeń w tłumieniu falowania, FSRU MARSHAL VASILEVSKIY od 30 stycznia jest w drodze do Skagen. Czyżby jakieś zleconko na spot?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, też obserwuję :-) A może proza życia na morzu: kończy się zapas paliwa do dalszego tłumienia falowania? A w Skagen (na redzie) zapasy bunkru czekają.

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,