poniedziałek, 24 października 2022

Global Energy

A jednak! (+ wątpliwości /*) To nie Marvel Swan z [193.] domknie importowo październik ładunkiem z Hackberry (jako 5 dostawa w X), przed inauguracją importu listopadowego przez BW Magnolia z Trynidau-Tobago (Point Fortin) -[195.]. Szóstą dostawę październikową i [194.] dowiezie (debiutując) Global Energy (ETA 30.10.) z Sabine Pass i będzie to historycznie 30 ładunek od tego wytwórcy!

Prawdopodobieństwo wytypowania Global Energy jako dostawcy ładunku na Bałtyk - do Terminalu Świnoujście, można opisać jego śladową i czasową(!) marszrutą:
- załadunek w Sabine Pass odbył się 10-11.09. i wypłynął w kierunku Europy,
- po typowych 2 tygodniach trawersowania Atlantyku zakotwiczył 25.09. przy Algeciras,
- skąd 27.09. popłynął na redę Malty, gdzie kotwiczył od 02.10. do 20.10.,
- w tym okresie jest 5-dobowy brak/zanik sygnału AIS (10-15.10.), ale ewentualny np. cz. rozładunek (w Revithoussa v Rovigo v Omisalj) wyklucza krótkość tego okresu i niezmienne zanurzenie 11,4 m,
- 20.10. przed h1400, z kotwicowiska przy Malcie, obrał kurs na Gibraltar i niespiesznie (wykonał 3-krotnie nawroty na E, trwające po 4/6/14h), wieczorem 23.10. minął Gibraltar,
- rano 24.10. Stacja Pilotowa zakomunikowała jego zawinięcie z ETA 30.10 - poranne, tak aby przed końcem X (doba terminalowa do h0600 - 01.11.) nastąpiło zakończenie rozładunku.
Od początku załadunku do początku rozładunku minie 50 dób. Takie dostawy typowo są realizowane, takim nowoczesnym metanowcem, w 15-16 dni. Miesiąc logistycznej straty, to przepadek prawie 1 podróży okrężnej: Zat. Meksykańska ↔ Europa.
Z dużym prawdopodobieństwem, był to spot wystawiony na giełdzie europejskiej i zakupiony podczas wyczekiwania przez Global Energy na redzie Malty, na dyspozycję dostawczą od czarterującego Cheniere.

O samym Global Energy (uwaga są 2!)* pisywałem, m.in. stawiając pytanie i na nie …odpowiadając:
Czy jest szansa na odwiedziny Świnoujścia przez ten duży … Global Energy? Jeśli, to nie z ładunkiem katarskiego LNG.
Flota Global+, której zwiastunem był Global Energy, była już zaprezentowana przez chronologicznie 3-cią jednostkę owej floty: Global Sea Spirit ([152.] – 14.02.2022 – spot z Freeport/6).

*****  ***

Inne spojrzenie:
jest raczej pewne, że X-2022 będzie miesiącem rekordowym importowo, tj. większym od VII-2022 (6892 GWh) i przekroczy 7000 GWh - b. duże prawdopodobieństwo! W obu tych miesiącach Terminal odebrał po 2 ładunki katarskie (Q-Flex) na 6 dostaw!
Dotychczasowe 4 dostawy październikowe opiewają na 4857 GWh, natomiast dwaj pobratymcy metanowców Marvel Swan i Global Energy, tj. Marvel Kite oraz Global Sea Spirit, debiutowały już w Świnoujściu i dowiozły ładunki >1100 GWh (5/7 największy w klasie konwencjonalnych LNGC). Szczegółowe porównanie VII i X przedstawię po odbiorach dostaw [193.] oraz [194.].

Wacław Sałaban, październik 2022 roku.

* kto pamięta nr IMO na wyrywki?



4 komentarze:

  1. Te " nawroty" jak Pan pisze to po prostu chłodzenie ładunku który ogrzał się podczas czekania. Statek potrzebuje do tego pełna prędkosć i stąd czasami pływa się " w kółko"...

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za powyższą sugestię/podpowiedź. To tłumaczy obserwację, że nowoczesne LNGC, będąc z ładunkiem, preferują wyczekiwanie w formie nawrotów/zawracania z pełną prędkością, od dryfowania, powolnego podpływania lub kotwiczenia. We wpisie podsumowującym dowózkę zrealizowaną przez Global Energy poruszę ów wątek. Już zapraszam do lektury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się. Statki typu Q- flex mają tzw pełny reliq i dla nich jest obojętne . Natomiast nowsze typy jak MEGI cz XDF po zakotwiczenia bądź zwolnieniu do min prędkości muszą się mierzyć z problemem powolnego grzania ładunku i wzrostu ciśnienia. Wszystko zależy jakie są oczekiwania Telminala wyładunkowego w kwestii ciśnienia i temperatury. Jeśli z jakiegoś powodu trzeba zbić ciśnienie lub temperature to do wyboru jest jazda z pełną prędkością bądź GCU. Trochę podobnie jak na starszych typach statków LNG napędzanych turbinaą parową

      Usuń
    2. Bardzo dziękuję za oba komentarze. Zapraszam do nawiązania korespondencji: fri@fri.info.pl

      Usuń

szarmancko, szczerze, szczodrze, szeroko, szybko, szyderczo,